Autosuv

Testy SUV

Test Mercedes GLA 250e - časť druhá: Cenové porovnanie s benzínovou verziou GLA 250

Ak máte kde nabíjať a získali ste dotáciu na kúpu, tak je plug in hybrid jednoznačný favorit. Mercedes jeho predaj navyše teraz podporil mimoriadnou akciou.
Test Mercedes GLA 250e - časť druhá: Cenové porovnanie s benzínovou verziou GLA 250

Plug in hybridný Mercedes GLA 250e sme prevzali na test od kolegov z Garáž TV. Video z ich testu ste už mohli vidieť aj na našej stránke, pre jeho zobrazenie KLIKNITE SEM! 

V tomto teste doplníme naše postrehy k novému plug in hybridu. GLA 250e sa na prvý pohľad výraznejšie neodlišuje od svojich benzínových a naftových súrodencov. Pod kapotou nájdeme benzínový štvorvalec s objemom 1,3 l a pomáha mu elektromotor s výkonom 75 kW. Motor je spojený s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou a poháňa výlučne kolesá prednej nápravy. Pri vyššej cene plug in hybridu by sme očakávali pohon všetkých kolies. Navyše predná náprava nemá vždy dosť trakcie vzhľadom na dynamické schopnosti vozidla.

Inak elektromotor výrazne zlepšuje dojem z malého štvorvalcového motora. Dodáva vozidlu poriadnu dávku dynamiky. Výkonom 75 kW síce neohúri, prejavuje sa to slabšou dynamikou pri elektrickej jazde, ale spojenie oboch jednotiek robí GLA veľmi agilným. Za dobrou dynamikou sa tradične skrývajú okamžité reakcie elektromotora na stlačenie plynového pedála. Dynamickejšia jazda s častým predbiehaním nám po štarte s vybitou batériou uberala benzín z nádrže tempom 8,1 l za 100 km. 

Elektrický dojazd

Po nabití batérie z domácej zásuvky sme sa pozreli na elektrický dojazd. Pri jazde na elektriku treba na dynamiku a predbiehanie zabudnúť. Pred štartom sme navyše nezapli predhriatie vozidla. Palubný počítač odhadoval dojazd 43 km, nakoniec sme v kopcovitej trase a pri zapnutom vyhrievaní sedadiel prešli celkovo 39 km. Veľmi sa nám páčilo fungovanie automatickej rekuperácie. Tá menila intenzitu aj s ohľadom na povolenú rýchlosť v danom úseku a premávku pred vozidlom. Po odľahčení plynového pedála vozidlo automaticky vyhodnotilo situáciu a rozhodlo, či bude rekuperovať a ako intenzívne. Vodiča tak systém prakticky úplne odbremenil od používania brzdového pedála. Navyše nástup rekuperácie a brzdného účinku je veľmi plynulý s ohľadom na komfort posádky.

Rýchle nabíjanie môže mať zmysel pre firmy

Okrem domáceho nabíjania sme absolvovali aj niekoľko nabíjacích cyklov na rýchlonabíjačkách. GLA totiž umožňuje rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Za túto funkciu si treba priplatiť 500 eur. My by sme si za ňu nepriplatili, keďže používanie rýchlonabíjačiek je z ekonomického hľadiska nezmyselné. Rýchle nabíjanie môže mať teoreticky zmysel pre firmy, ktoré majú vo svojom vozovom parku flotilu nabíjateľných áut. V takom prípade sa už oplatí platiť drahší mesačný paušál za rýchlonabíjanie, cena za 1 kWh elektrickej energie je potom nižšia. Pre domácnosť zostáva ideálnym riešením domáci wallbox.

Predhriate kabíny je jedným z veľkých benefitov Mercedesu GLA. Namiesto škrabania okna od námrazy možno sadnúť do vykúreného auta a nemusíte zbytočne míňať energiu a skracovať si elektrický dojazd. Nás ráno pred vrátením vozidla prekvapil sneh, ku ktorému sa pridalo ranné meškanie. Kým sme prišli k autu, tak už bolo opäť vychladené a čiastočne roztopený sneh namrzol na čelnom okne. Namrznutá bola aj časť v okolí pripojeného nabíjacieho kábla. Okolie krytu nabíjacieho "hrdla" bolo treba pracne vyčistiť, lebo sa nedal zavrieť. V teste sme nakoniec dosiahli priemernú spotrebu 4,5 l a 10,8 kWh. Ak by sme to mali prerátať na benzínovú spotrebu, tak dostaneme údaj 6 l. Približne 45 % z celkového počtu prejdených kilometrov sme prešli v čisto elektrickom režime.

Cenové porovnanie GLA 250 a GLA 250e

Základná cena GLA 250e začína na sume 48 060 eur. Priamym konkurentom pre plug in hybrid je model GLA 250 s cenou 43 806 eur. Má veľmi podobný výkon aj dynamiku. V prospech hybridu v tomto prípade hovorí spotreba, keďže benzínová verzia GLA 250 spotrebuje v priemere 7,4 až 8,2 l benzínu, a to ešte hovoríme o papierových údajoch. V spojení s dotáciou od štátu na plug in hybrid v hodnote 5 000 eur je GLA 250e jasnou voľbou. Samozrejme, oplatí sa to pre ľudí, ktorí majú kde pravidelne nabíjať svoje vozidlo.

Nie všetci požiadali a získali dotáciu, aj tak sa však GLA 250e v porovnaní s GLA 250 vyplatí minimálne do konca tohto roka. Dovtedy totiž Mercedes ponúka akciu, v rámci ktorej získate navyše za 66 eur výbavu v hodnote 4 980 eur a k tomu kredit na nabíjanie 2 632 kWh. Pri spotrebe 26 kWh tak dostanete dosť "paliva" na viac ako 10 000 elektrických kilometrov. V takomto prípade má zmysel priplatiť si aj za možnosť rýchleho nabíjania jednosmerným prúdom. Akcia zrejme súvisí so snahou automobilky do konca roka výrazne znížiť priemerné emisie flotily predaných áut v tomto roku. 

Záver

Menší benzínový štvorvalec s objemom 1,3 l má priestor v menších vozidlách značky Mercedes. Prejavom a schopnosťami do väčších a drahších áut nepasuje. V spojení s eletromotorom však chytil druhý dych, a aj jeho zvukový prejav je výrazne lepší. V minulosti sme mu vytýkali, v spojení s dvojspojkovou prevodovkou, pomalšie reakcie. Prítomnosť elektromotora na tento neduh dáva úplne zabudnúť. Pocítite to za volantom nielen pri predbiehaní, ale aj pri ďalších bežných situáciách, ako potreba rýchlejšieho výjazdu z vedľajšej cesty na hlavnú. Jediné, čo nám chýbalo, bol pohon všetkých kolies.

 

 

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní