Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Mercedes GLC 300de posúva schopnosti plug in hybridu

Ak na chvíľu zabudneme na cenu luxusného auta, tak je Mercedes GLC 300de vhodný pre oveľa širšiu skupinu motoristov, ako sme v prípade plug in hybridov zvyknutí.
Test: Mercedes GLC 300de posúva schopnosti plug in hybridu

Mercedes GLC druhej generácie bol uvedený na slovenský trh v lete roku 2022. V článku, kde sme informovali o jeho cenách a verziách, sme okrem iného napísali nasledovné riadky:

"Koncom roka rozšíria ponuku aj plug in hybridné modely so systémovým výkonom až do 280 kW. Vďaka veľkej batérii s kapacitou 31,2 kWh prejdú všetky verzie na jedno nabitie viac ako 100 km v čisto elektrickom režime. Elektrickú jazdu môžeme z hľadiska dynamiky považovať za takmer plnohodnotnú, keďže výkon elektromotora je 100 kW. K dispozícii bude aj palubný nabíjací systém s výkonom 60 kW. Všetky tieto údaje sú na pomery plug in hybridu nadštandardné a predurčujú ho na časté využívanie čisto elektrického režimu."

Teraz sme mali možnosť presvedčiť sa, či boli naše predpoklady na základe papierových údajov správne. Na test sme totiž dostali plug in hybridný model GLC 300de, ktorý sa spolieha na netradičnú kombináciu naftového štvorvalca a elektromotora. Plug in hybrid s naftovým motorom je rarita, nie však pre Mercedes.

Hmotnosť vs. jazdné vlastnosti

Auto s veľkou batériou a naftovým motorom, navyše SUV sa radí s hmotnosťou cez 2,4 t k ťažším vozidlám. Na komforte a dynamike to v praxi necítiť. Príplatkové vzduchové pruženie Airmatic spravilo z tohto menšieho tanku komfortné vozidlo nielen na diaľniciach (tu sme s inou možnosťou ani nepočítali), ale aj na menej kvalitných cestách s vlnami a prepadnutou krajnicou. Všetko platilo aj pri vyššom tempe.

V zákrutách si GLC pomáhalo natáčaním kolies zadnej nápravy. Riadenie zadnej nápravy umožňuje rýchlejší prejazd zákrut a posúva latku v tomto ohľade o stupeň vyššie. Máme to vyskúšané v "obyčajných" aj "luxusných" autách. Mercedes GLC aj týmto spôsobom dokáže maskovať vyššiu hmotnosť. Okrem riadenia zadnej nápravy, vzduchového podvozku treba ešte výkonnejšie brzdy, veľké kolesá a výkonný pohon. GLC všetko má, a vďaka tomu sme jeho hmotnosť nevnímali.

Elektrina a nafta

Jazdu s naftovým motorom netreba podrobne opisovať. Hodí sa na dlhé trasy a prináša dobrú spotrebu. V našom teste spotreboval naftový motor 5,7 l a k tomu treba pripočítať ešte 8,9 kWh spotrebovaných elektromotorom.

Viac ako polovicu najazdených kilometrov tvorili dlhé trasy, ale v strede týždňa dominovala mestská jazda s nulovou spotrebou nafty a GLC sme využívali výlučne ako elektromobil.

Plug in hybrid je tradične určený pre úzku skupinu motoristov, ktorí majú možnosť domáceho nabíjania. Aj keď zapadáme do tejto skupiny a filozofia plug in hybridu nám v praktickom živote vyhovuje, nemohli sme ho počas minulých testov iných vozidiel využívať k plnej spokojnosti. Narážali sme na limity plug in hybridov ako výkon elektromotora a dojazd. GLC 300de ich však posúva na novú úroveň.

Papierový elektrický dojazd okolo 100 km sa mimo diaľnic veľmi nelíši od reality a počas bežného pracovného dňa v pohode pokryl naše potreby. Výkon elektromotora 100 kW nám zas poskytoval dostatočnú dynamiku. Užívatelia elektromobilov vedia, že vďaka rýchlej reakcii elektromotora a dostupnosti vysokého krútiaceho momentu v širokom spektre otáčok je predbiehanie ľahké aj pri nižšom maximálnom výkone.

Ani vysoký dojazd a dostatočný výkon však v minulosti neznamenal, že sa počas elektrickej jazdy neaktivoval spaľovací motor. Stačilo neopatrnejšie stlačiť plynový pedál a bolo po elektrickej jazde. Mercedes má na to presne také riešenie, po akom sme v minulosti volali - haptický pedál.

Bez toho, aby šofér sledoval prístrojovú dosku, vie pravou nohou na pedáli presne vycítiť, kde je ten správny bod, aby elektromotor poskytol maximálnu akceleráciu, ale zároveň ešte nedošlo k naštartovaniu naftového štvorvalca. Niekde v druhej polovici pedál stvrdne a šofér vie, že ak tento bod silou pretlačí, tak sa naštartuje spaľovací motor.

Je to veľmi intuitívne a aj tlak pedála je v tomto bode dobre zvolený. Pri elektrickej jazde tak môžete pomerne silne dupnúť na pedál a dosiahnuť "bod maximálneho elektrického výkonu". Bez tejto funkcie je hľadanie tohto bodu opatrné a vyžaduje oči "prilepené" na prístrojovom paneli.

Plug in hybrid pre širšie masy?

Ak zabudneme na cenu luxusného auta, tak je plug in hybridný Mercedes určený pre širšie masy. Aj bez možnosti domáceho nabíjania totiž môže dávať zmysel. Prvým predpokladom k tomu je palubná nabíjačka s výkonom 60 kW pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom. Na Slovensku je súčasťou štandardnej výbavy modelu GLC.

Na papieri to vyzerá dobre, prídete k rýchlonabíjačke a batériu s kapacitou 31,2 kWh nabijete približne za 30 minút. V praxi býva nabíjanie pomalšie, lebo batéria nemusí mať správnu teplotu pre nabíjanie maximálnym výkonom. V Mercedese na to mysleli, a keď si do navigácie zadáte ako cieľ nabíjaciu stanicu, tak sa systém teplotného manažmentu batérie postará o jej zohriatie na ideálnu teplotu.

V praxi sme to vyskúšali a ihneď po pripojení k nabíjacej stanici sa vozidlo nabíjalo maximálnym výkonom 60 kW. Pri domácom nabíjaní striedavým prúdom možno v prípade využitia nabíjacieho boxu s trojfázovou prípojkou nabíjať výkonom 11 kW. To znamená, že batériu nabijete približne za tri hodiny.

Potom je tu ešte otázka prevádzkových nákladov. Pri súčasných výkyvoch cien palív a energií na ňu nie je odpoveď, ktorá bude platiť aj o rok alebo dva. Bez ohľadu na to je domáce nabíjanie stále a dlhodobo ekonomicky najvýhodnejší spôsob. Vybrať víťaza medzi tankovaním nafty a nabíjaním na verejnej nabíjačke už nie je jednoduché.

Všeobecne platí, že pri jazde po diaľnici sa oplatí nafta. Spotreba elektrickej energie totiž s narastajúcou rýchlosťou rastie výraznejšie ako spotreba nafty. Nabíjanie na diaľničných výkonných nabíjačkach je drahé. Navyše Mercedes GLC pri maximálnom nabíjacom výkone 60 kW ani nedokáže využiť ich plný potenciál, a tak sa stávajú zbytočným luxusom. V meste sa karta obracia a viac sa oplatí elektrická jazda.

Mercedes chce svojich zákazníkov naučiť správne využívať plug in hybridné autá. Preto je v cene vozidla aj služba Mercedes me Charge na jeden rok zadarmo. V prvom roku tak odpadá mesačný poplatok 4,90 pre tarifu M. Vodiči hybridného vozidla dobíjateľného zo siete získajú v prvom roku po registrácii cenové zvýhodnenie pre verejné nabíjanie s pevnými sadzbami za kilowatthodinu elektrického prúdu.

Éra plug in hybridov sa s nástupom elektromobility v Európe postupne skončí. Netvrdíme, že Mercedes GLC 300de je už jej vrcholom z pohľadu technickej dokonalosti. Veľmi sa však priblížil k tomu, čo nám automobilky vykresľovali na začiatku ich éry. Myslíme na kombináciu výhod elektromobilu a vozidla so spaľovacím motorom, ktoré majú zo zásuvky nabíjateľné hybridy prinášať.

Niekoľkými vylepšeniami (dojazd, rýchlosť nabíjania, haptický pedál) umožňuje lepšie a viac využívať výhodnú elektrickú jazdu. Dlhodobým problémom plug in hybridov je hmotnosť a tú nedokázal znížiť ani Mercedes. Podstatné je, že v prípade GLC 300de vidno vyššiu hmotnosť len v technických údajoch na papieri, za volantom ju necítiť.

Značka a model Mercedes GLC 300de 4Matic
Motor naftový štvorvalec 2,0 l a elektromotor
Pohon všetkých kolies
Prevodovka/počet stupňov Automatická/9
Celkový výkon kW(k) 198(269)
Krútiaci moment Nm 550
Spotreba 5,7 l +8,9 kWh
Dojazd na elektriku výrobca/test (km) 100/85
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 6,3
Cena od/testovaný model eur 57 960/103 254

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní