Autosuv.sk

Test: Mercedes Triedy S nám ukázal budúcnosť

Technológie luxusných a drahých áut sa s odstupom niekoľkých rokov dostanú v jednoduchšej a lacnejšej forme aj do dostupnejších áut. Vlajková loď nemeckej automobilky nám tak v podstate ukazuje budúcnosť.
Test: Mercedes Triedy S nám ukázal budúcnosť

Najpredávanejší luxusný sedan na svete sa počas jesene minulého roka dočkal generačnej obmeny. Mercedes Triedy S je tradične nositeľom toho najlepšieho, čo vie nemecký výrobca v oblasti komfortu a technológií ponúknuť. Zároveň nám ukazuje novinky, ktoré sa môžu o niekoľko rokov postupne dostať do dostupnejších áut, a práve preto je "eSko" pre nás zaujímavý model.

V porovnaní s predchodcom je nová generácia väčšia vo všetkých smeroch s výnimkou šírky, čo sa prejavilo aj na vnútornom priestore. O komforte a bohatom priestore netreba pochybovať a nepovažujeme za potrebné to viac rozoberať, zvlášť v prípade dlhšej verzie, ktorú sme mali na test. Navyše Trieda S nie je len luxusné auto na dlhé trasy, ako by sa mohlo zdať.

Obratný ako o dve triedy menšie auto 

minulá generácia nás presvedčila, že sa rozhodne nejedná o jednoúčelové auto. Zdvíhateľný podvozok a pohon všetkých kolies z neho spravil auto do každej (nie extrémnej) situácie. Ľahko ovládateľné a dokonca zvládajúce ľahký terén pri jazde na chatu. Teraz k tomu Mercedes pridal natáčanie zadných kolies, a aj keď sme to už spomínali vo videu, musíme to zdôrazniť v článku.

Pri manévrovaní v úzkych priestoroch si možno pomôcť zobrazením auta a okolia z takmer akéhokoľvek uhla. Nejde o novú technológiu v automobilovom priestore, ale Mercedes ju dotiahol k dokonalosti. 

Týždňový test, nasledujúci po natočení videa, nám totiž ukázal, že dlhý sedan je mimoriadne obratný. Nejde teraz len o priestor, na ktorom sa dokáže otočiť. Natočenie zadných kolies výrazne potláča nutnosť "nadísť si" pri obchádzaní prekážky.

Ukázalo sa to na parkovisku pred supermarketom. Úzke uličky mnohokrát neumožnia obísť sa dvom autám v križovatke parkoviska, pretože autu na vnútornej strane zákruty nezostane dosť priestoru na nadídenie okolo obrubníka. S dlhým Mercedesom to nebol problém. Vytočenie zadných kolies až o 10° mimoriadne zvýšilo jeho obratnosť. Riadenie zadnej nápravy je príplatkovým prvkom, a keby sme boli v alternatívnom vesmíre v situácii, že si kupujeme luxusný Mercedes, tak si určite priplatíme.

Nové technológie

Veľký head up displej s rozšírenou realitou aj vylepšené hlasové ovládanie sme vyskúšali už vo videu. Rozšírená realita, ktorá je využívaná napríklad na zobrazenie navigačných príkazov na head up displeji je presne tou technológiou, ktorú v budúcnosti radi uvidíme aj v lacnejších autách. Ešte väčší prínos má rozšírená realita v spojení s funkciami autonómnej jazdy. Dôvera v správne fungovanie systému je oveľa väčšia, keď šofér na head up displeji vidí, že vozidlo rozoznáva ostatných členov premávky, jazdné pruhy a tiež mu ukáže animáciu pri automatickej zmene jazdného pruhu. Menšie nadšenie v nás vyvolal 3D prístrojový panel. Trojrozmenré zobrazenie síce na chvíľu upútalo pozornosť, ale nejaký väčší zmysel v ňom nevidíme.

 
Mercedes S

Rozšírená realita na head up displeji Mercedesu Triedy S. Viac v našom teste už o pár dní.

Posted by AutoSUV on Friday, March 12, 2021

Na diaľnici sa nám páčil spôsob fungovania adaptívneho tempomatu. Nastavenie rýchlosti môže automaticky prispôsobovať predpisom. V mnohých autách vie byť práve táto funkcia veľmi otravná. Systém totiž pomerne často robí chyby a šofér musí následne ručne meniť nastavenie rýchlosti. V Mercedese stačí na moment po neželanej zmene nastavenia tempomatu pridržať plyn a tempomat sa vráti k pôvodnému údaju rýchlosti.

Komfort sa ukáže pri vyššom tempe

Pri pohľade na tradičnejšie "disciplíny" pri skúšaní áut musíme vyzdvihnúť najmä podvozok so vzduchovým pružením. Pri pomalšom tempe nás Trieda S zvlášť neohúrila komfortom, lebo za takýchto podmienok sú dnes komfortné mnohé autá. Svoju silnú zbraň ukáže Mercedes až pri vysokej rýchlosti. Čím vyššie tempo, tým viac sa Trieda S odlíši od väčšiny. Náklony karosérie sú len veľmi jemné a vieme si predstaviť situáciu, keď šofér uháňa po "okreskách" aj 160 km/h a pán riaditeľ vzadu pokojne pracuje na najnovšom obchodnom návrhu bez toho, aby vnímal skutočnú rýchlosť jazdy.

Druhé plus si uvedomí najmä šofér. Od momentu, keď mu "v hlave prvýkrát blikne výstražná kontrolka" až po chvíľu, keď vozidlo reálne narazí na svoje limity kvôli rýchlej jazde, vedie dlhá cesta. Inými slovami podvozok vám dá s veľkým predstihom vedieť, že sa blížite k jeho limitom.

Naftový šesťvalec ponúka slušný pomer výkonu a spotreby. Celková spotreba v teste bola 8,7 l. Zvyšovala ju jazda v meste, častá akcelerácia a predbiehanie. Naopak na diaľnici pri vyrovnanom tempe klesla na 7,7 l a v pomalšom úseku medzi Bratislavou a Trnavou bola ešte o ďalší liter nižšia. Výkon 243 KW je pre túto kategóriu auta dobrým štandardom. Potvrdzuje to aj zrýchlenie na 100 km/h v priebehu 5,4 s. 

Zhrnutie

Trieda S je výkladnou skriňou Mercedesu a ukazuje najnovšie technológie, z ktorých nás najviac upútala rozšírená realita. Jej prínos vidíme hlavne pre zrozumiteľnejší spôsob zobrazovania informácií pre šoféra. V spojení s head up displejom minimalizuje odpútavanie pozornosti šoféra od dianí na ceste. Zároveň ho aj lepšie prepája s novými technológiami vozidla ako autonómne riadenie. Medzi silné zbrane patrí podvozok, jeho komfort pri vysokých rýchlostiach a obratnosť dlhého sedanu v meste.

Značka a model  Mercedes Triedy S
Motor naftový šesťvalec 3,0 l
Pohon všetkých kolies 4Matic
Prevodovka/počet stupňov Automatická/9
Celkový výkon kW(k)/pri otáčkach 243(330)/3 600 - 4 200
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 700/1 200 – 3 200
Spotreba v teste (l) 8,7
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)  5,4
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 104 400/116 748/176 154

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní