Autosuv.sk

Testy SUV

Test Mercedesu triedy G: V teréne voz, na svadbe koč

Rasťo Chvála vo svojom teste vyskúšal Mercedes G v pracovnom nasadení hlavne mimo cesty. My sme sa teraz pozreli, ako splní Géčko úlohu koča na svadbe.
Test Mercedesu triedy G: V teréne voz, na svadbe koč

Od roku 1979 sa zmenil svet na nepoznanie. Mohli by sme vymenovať, k čomu všetkému sme sa dopracovali, ako sa posunuli technológie a čo dobré aj zlé sme prežili. Dizajn Mercedesu G za ten čas ostal takmer nezmenený. Keby vám v roku 1979 dovolili nahliadnuť do budúcnosti, možno by ste dvíhali obočie na peknými displejmi, kvalitnými materiálmi, ale určite nie nad dizajnom, ktorý sa vôbec neposunul. Práve to je na Mercedese G krásne. "Géčko ostáva Géčkom, iba lepším", povedal Ola Källenius, člen dozornej rady Daimler AG a po teste s ním musíme súhlasiť.

Mercedes G je auto detailov. Mohutná smerovka na prednom blatníku nesmie chýbať.

Mercedes sa drží tradícií, tak ako sa ľudstvo drží tých svojich. Nám moderný, ale zároveň tradičný Mercedes triedy G poslúžil v priebehu týždňa aj ako svadobné vozidlo. Odviezť ženícha nie je každodenná úloha rovnako, ako test Mercedesu G. Asi to poznáte. V prípade tradičnej svadby musíte ženícha odviezť najskôr k neveste, kde príde na rad odobierka. Pýtať nevestu od rodičov nie je mnohým po srsti. Veď čo už môže byť príjemnejšie, ako celý spotený a zviazaný trémou hľadať vhodné slová. K trapasu to nemá ďaleko. Na svadbe je to však predsa len trochu iné, cez dôležitú chvíľu vám pomôže prejsť starejší a nakoniec sa z toho, čo by bolo v inej situácii nepríjemné, aj tešíte. Podobne je to s Mercedesom triedy G. Otváranie dverí tlačidlom ako spred 30-tich rokov vás len zľahka pripraví na to, čo príde. Následné buchnutie poriadnou silou sprevádza zvuk ako..... ako zo starého auta z roku 1979. Ako patrí odobierka k svadbe, tak vyžadujú fanúšikovia Géčka tradičné buchnutie pri zatváraní dverí. Čo by bolo inde neodpustiteľnou chybou, tu dýcha príjemnou spomienkou na minulosť. Nádych minulosti vystrieda po nastúpení množstvo moderných prvkov, kamier, displejov a sedadiel, ktoré v zákrute aktívne zosilňujú bočné vedenie, aby ste nevypadli zo svojho miesta. Na druhej strane dizajn ako taký sa nesie v znamení retra. Podobne sa aj dnešné moderné svadby pridržiavajú množstva (retro) zvykov.

Mercedes G500 (25 obrázkov v galérii)

Po svadbe však prichádza iná realita. Po naštartovaní Mercedesu triedy G tiež. Zlovestné zamumlanie benzínového osemvalca s objemom 4,0 l, prepĺňaného dvoma turbami dáva tušiť, čo príde. Svoju hrubú silu ešte vystupňuje po zatlačení akcelerátora. Už len zaradiť rýchlosť na 9-stupňovej automatickej prevodovke a pohnúť sa. Pri prvom zrýchlení zacítite motýle v bruchu a veľký, na pohľad nemotorný Mercedes predvedie výkon 310 kW v plnej kráse. Hranicu 100 km/h prekoná už za 5,9 s, čo je iba priemerný čas pre šprintéra, ale ťažko uveriteľný pre off road.

Aj predné svetlá sa nesú v retro okrúhlom dizajne. Vďaka moderným technológiám však svietia perfektne.

Radosť z jazdy pokazí prvá prekážka, veď ako sa asi s veľkým Géčkom trafiť v tomto adrenalínovom tempe do zákruty? Nakoniec je to jednoduchšie, ako sa zdá. Stačí mu prikázať ako chlapovi pod papučou a on poslúchne, skrotne. Má však svoje špecifiká, a keď si chcete jazdu skutočne užiť, nesmiete ísť naň veľmi hŕŕŕ... Vo vysokom tempe by sa chyby robiť nemali, a preto je lepšie zadať mu príkaz skôr. Točiť s volantom v predstihu je pri vysokých autách nutné. Po natočení volantu totiž najskôr kľakne do strany až do kolien, a potom poslušne vykrojí zákrutu v primeranom náklone bez náznaku nepokoja. Všetko treba robiť plynulo, platí to hlavne pre zmenu smeru v ostrej šikane. Potom sa Géčko odvďačí, vzhľadom na svoje rozmery, až chirurgicky presnou jazdou. Tak je to dobré pre oboch, aj šofér sa zabaví, aj auto netrpí. Mercedes G sa môže na základe tohto javiť ako koč aj voz v jednom. Je nielen luxusný, vábivý, ale aj rýchly v zákrutách a o terénnych schopnostiach tejto legendy dnes nik nepochybuje. Má to však jedno ale.... Rovnako ako nevesta, ktorá veľmi rada zdoláva kopce a turistika je jej vášeň, ale nechce si zašpiniť biele šaty a zlomiť opätok, tak na drahom Mercedese zas nechcete doškriabať lak, či ohnúť na kameni blatník. V teréne to tak chodí, vraciate sa špinavý a z menších šrámov si hlavu nerobíte. Na svadbe nie.

Nevesty rady menia svoj vzhľad make-upom. Mercedes G zas mení farbu na základe svetelných podmienok. Ligotajúca zelená sa ľahko zmení na čiernu.

Mercedes G má v premávke jednu neodškriepiteľnú výhodu. Výborný výhľad a prehľad o dianí na ceste ako mladomanželka o pohyboch na účte svojho muža. Ak ste jazdili na SUV už niekedy v ich začiatkoch, keď sa ešte po ceste nepreháňali v takom počte ako dnes, tak ste mohli zažiť podobný moment. Dnes je však už toľko SUV vozidiel na ceste, že si zavadzajú a prekážajú vo výhľade. S Mercedesom sa medzi nimi cítite ako starší brat a prehľad nestrácate. Každý špás však niečo stojí a svadbou to len začína. Ak si zoberiete za svojho vyvoleného rovnako dobre vybavené Géčko, ako sme mali na test, tak vás účet za takúto svadbu vyjde na 142 080. A tým to zďaleka nekončí. Každý mesiac vás odľahčí o nemalú kôpku peňazí. Pri spotrebe 17 l na 100 km si bežný smrteľník dvakrát rozmyslí, či vôbec vyberie auto z garáže. Zas, ako majiteľ Géčka sa nad tým zamýšľať nemusíte, lebo na to máte. Ešte jedna rada na záver. Pozor na nevestu. Rada sa vo sviatok líči, obzrite si ju však poriadne aj pri dennom svetle. Mercedes totiž v tieni ukazuje inú tvár ako na slnku. Zatiaľ, čo na slnku sa ligoce a vábi netradičnou zelenou farbou, v tieni stmavne a zdrsnie. V tomto prípade však platí, že mu pristane oboje.

PS: Lucke a Michalovi prajeme ešte raz všetko dobré do manželstva!

Tagy

Pokračovať v čítaní