Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa je ukážkou schopností a možností pickupu

Slovenské zastúpenie Mitsubishi pravidelne prichádza s upravenými verziami pickupu L200. Cieľom je ukázať, čoho je japonský model schopný v teréne, a aké praktické možnosti prináša špeciálna výbava. Najnovším počinom z tejto kategórie je Mitsubishi L200 Mountain Sherpa.
Test: Mitsubishi L200 Mountain Sherpa je ukážkou schopností a možností pickupu

Upravené Mitsubishi L200 Mountain Sherpa okamžite pútalo pohľady. Stan na streche, vyšší podvozok, šnorchel pre zvýšenie brodivosti a v neposlednom rade aj polep pôsobili na veľkú časť malých aj dospelých chlapcov. Imidž je jedna vec a verzii Mountain Sherpa rozhodne nechýba. Nás však prekvapilo, ako veľmi sa zmenilo naše vnímanie auta. Z viacúčelového pickupu sa stalo, netvrdíme, že jednoúčelové ale minimálne užšie špecializované auto.

Expedičné vybavenie

So stanom na streche treba rozhodne vyraziť za zážitkami a výletmi. Cestu je najlepšie naplánovať pokojnejšími úsekmi mimo diaľnic. Aerodynamický hluk, spôsobený stanom, aj tak našu diaľničnú rýchlosť obmedzil na 110 km/h. Pritom Mitsubishi L200 nás pred vyše rokom prekvapilo práve komfortom pri vyšších rýchlostiach na nemeckých diaľniciach, kde posádke nevadilo ani tempo 150 až 160 km/h. V prírode v lesoch a na cestách, vedúcich cez krovinaté časti, treba mať na pamäti výšku auta so stanom. To isté platí aj pri parkovaní v podzemných garážach.

Rozloženie stanu Yakima zaberie približne päť minút a to hovoríme o prípade, keď ho rozkladáte prvýkrát s návodom v telefóne. Upršaný májový víkend pre kempovanie nebol vhodný, preto sme nakoniec od noci strávenej v prírode upustili. K pohodliu sa tak nebudeme vyjadrovať, ale obraz o strešnom stane si môžete spraviť prostredníctvom staršieho expedičného videa kolegov z Garáž TV, ktoré nájdete TU!

Z praktických prvkov výbavy nás najviac zaujala výsúvná ložná plošina s protišmykovou úpravou. Zaseknúť sa dala pri vysúvaní v rôznych polohách a má veľké praktické využitie. Tým hlavným je jednoduchšie vyberanie nákladu z ložného priestoru, ale poslúžiť môže aj ako pult pri kempovaní. Výsuvná plocha pomerne výrazne ukrajuje z využiteľnosti ložného priestoru, pokiaľ však väčšinu roka v pickupe prevážate len náradie, či menší náklad, netreba váhať. Výklopné veko ložnej plochy by sme na druhej strane vymenili za praktickejšiu uzamykateľnú roletu. Tá umožňuje prevoz vyššieho nákladu aj bez jej demontáže.

Bočné nástupné prahy nepovažujeme pri pickupoch v teréne za ideálne riešenie. Väčšinou znižujú svetlú výšku podvozka. V prípade Mitsubishi L200 Mountain Sherpa sú umiestnené vyššie, zároveň sú masívne, a teda chránia karosériu a praktické využitie mali najmä pri rozkladaní stanu.

Interiér

Vo vnútri auta sa prakticky nič nezmenilo. Všetko je ladené pracovne s dôrazom na jednoduchšiu údržbu a výdrž. Pribudli akurát tlačidlá dole pod panelom navigácie na zapnutie prednej uzávierky, či ovládanie dodatočných LED svetiel na streche.

Terén

Konfigurácia verzie Mountain Sherpa pre jazdu v teréne bola o ukážke možností, ale dojem drsného off roadu kazili pneumatiky Nokian Rotiiva 265/60 R18 AT. Pneumatiky All Terrain sú kompromisom medzi jazdou v teréne a na ceste. V suchých častiach s nimi nebol problém, no po výraznejších dažďoch vo väčšom blate sme narazili na ich limit. Pomôcť sme si museli navijakom Predator 12000.

Poznámka redakcie: Fotografia s použitím navijaku vznikla v strmom kopci, keď sme iba skúšali jeho schopnosti. Mitsubishi L200 Mountain Sherpa v tomto momente nemalo problém s trakciou.

O 5 cm vyšší podvozok Oldman EMU v prvom rade zlepšuje prejazdový uhol a rovnako aj nájazdové uhly. Aj náročnejšie nerovnosti sme tak prešli s rezervou, čo nám umožnilo zdolávať prekážky s väčšou odvahou a hlavne vo vyššej rýchlosti. Odvahu nám dodávalo aj zakrytovanie podvozka od ARB a polep auta. Bez strachu zo škrabancov od konárikov a poškodenia podvozka sú terénne vlastnosti vozidla hneď o triedu lepšie.

Cesta

Súčasťou výbavy bol aj balík L200 Plus. Za týmto názvom sa skrýva zvýšenie výkonu motora zo 110 kW na 127 kW a krútiaci moment má hodnotu až 502 Nm. Najmä krútiacim momentom Mitsubishi L200 vyčnieva medzi konkurenciou. Väčšiu silu motora sme zaznamenali najmä v teréne. Na cestách to až tak citeľné nebolo, aj keď svoje v tom mohol zohrávať stan na streche, ktorý výrazne zvyšoval aerodynamický odpor.

Pri predbiehaní nám nechýbal výkon ani pri základnom modeli L200, skôr nám prekážali pomalšie reakcie motora a prevodovky. V tomto sa žiadna citeľná zmena neudiala a pred predbiehaním treba aspoň jemne stlačiť plyn s pomerne veľkým predstihom. Motoru to dá čas "prebudiť sa" a na následné zatlačenie na podlahu po uvoľnení protismeru potom zareaguje oveľa lepšie. 

Spotreba mimo terénu aj so stanom na streche nás milo prekvapila. Úplne bez problémov sa dostanete pod 10 a na dlhších trasách aj pod 9 l. Samozrejme, nepočítame terén ani diaľnice a tempo 130 km/h, ktorým sme pre aerodynamický hluk radšej nejazdili. Hmotnosť navyše kvôli dodatočnej výbave má mierne pozitívny efekt hneď na dve veci. Zadná náprava má lepšiu trakciu, a tak netreba hneď v ľahkom teréne zapínať pohon všetkých kolies. Druhým plusom je subjektívne lepší komfort podvozka pri pomalej jazde na menej kvalitných asfaltkách.

Mitsubishi L200 Mountain Sherpa je pre nás ukážkou, aké rôzne využitie a zážitky môže poskytnúť pickup vďaka úpravám. Špecializácia mu môže ubrať z vlastností, ktoré nie sú pre majiteľa podstatné, ale zas môže získať niečo navyše v teréne, alebo pri pracovnom využití. My by sme určite volili výbavu, smerujúcu k zážitkom v prírode a to do veľkej miery Mountain Sherpa spĺňa.

Značka a model Mitsubishi L200
Motor naftový štvorvalec 2,3 l
Pohon všetkých kolies Superselect 4WD-II
Prevodovka/počet stupňov automat/6
Výkon kW(k) 127(173)
Krútiaci moment Nm 502
Spotreba výrobca/test (l)  9,7/12,3
Cena od/testovaný model (eur) 31 690/58 540*

 *Cena modelu zahŕňa úpravy uvedené nižšie vrátane polepu a jeho grafického návrhu (2 300 eur) a zvýšenia výkonu motora (1 200 eur).

Off-roadové úpravy vozidla:
Zvýšený podvozok Oldman EMU (+ 5cm)
Pneumatická uzávierka predného diferenciálu ARB Airlock
Vzduchový kompresor so zásobníkom a hadicou pre dofukovanie kolies
Zakrytovanie podvozka ARB (motor, prevodovka, nádrž)
Pevný dvojdielny kryt ložnej plochy so zamykaním zadnej výklopnej steny vrátane tesnenia
Výsuvná podlaha ložnej plochy s protisklzovou úpravou pre jednoduchšiu manipuláciu s nákladom
Safari šnorchel
Bočné ochranné rámy so stupačkami, čierne
Svetelná rampa predná LED Bushranger 32" s ovládačom intenzity, umiestnená hore na strešných lyžinách s priečnikmi
Pracovné svetlá dozadu 2x LED Bushranger 5,5"
Pneumatiky Nokian Rotiiva 265/60 R18 AT
Plynová vzpera zadnej výklopnej steny pre ľahšie otváranie a zatváranie
Odnímateľné ťažné zariadenie
Predný vstavaný navijak Predator 12000 so syntetickým lanom a s ťažnou silou 5 450 kg
Brašna s príslušenstvom pre vyprosťovanie
Bushranger skladacia lopata

Obrázky

Pokračovať v čítaní