Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Najučesanejší elektromobil. Bodka. – Mercedes-Benz CLA 250+ EQ

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ ukazuje, že elektromobil nemusí ohurovať číslami, aby bol špičkový. Vďaka aerodynamike, efektivite a vyspelým technológiám patrí medzi najprepracovanejšie elektrické autá dneška.
Test: Najučesanejší elektromobil. Bodka. – Mercedes-Benz CLA 250+ EQ

V dnešnej dobe sa zdá, akoby dokázal elektromobil vyrobiť každý. No vyrobiť ho takto dobre dokážu len niektorí. Nový Mercedes-Benz CLA 250+ EQ je presne tým príkladom – elektromobilom, ktorý sa nesnaží ohurovať najväčšou batériou či najvyšším výkonom, no napriek tomu pôsobí mimoriadne vyzreto, premyslene a „učesane“. Mercedes ho nazýva priekopníkom novej éry svojich modelov – a dôvod pochopíte až pri používaní.

Aerodynamika ako hlavná zbraň

CLA sa nechváli papierovými rekordmi, no jeden predsa len má – súčiniteľ odporu vzduchu 0,21 až 0,24 v závislosti od výbavy patrí medzi najlepšie čísla medzi sériovými elektromobilmi. K tomu dopomáha kvapkovitý tvar karosérie, zaslepená maska, uzatvorený podvozok, optimalizované disky či zapustené kľučky.

Tie síce nie každý obľubuje, no v CLA fungujú tak dobre, že ich takmer prestanete riešiť. Auto sa samé odomkne pri priblížení, kľučky vyskočia bez zaváhania a rovnako plynulo sa opäť schovajú, keď od auta odchádzate.

Priestor: typické kvality a nevýhody sedanu

CLA je nízke a efektné, čo má so sebou aj typické sedanové mínusy. Nasadanie vyžaduje o čosi viac ohybnosti a zadní pasažieri narazia najmä na obmedzený priestor pre kolená a hlavu pod panoramatickým oknom. Kto má viac ako 180 cm, bude to cítiť.

Praktickosť zachraňuje:

101-litrový predný kufor, ideálny na káble či predmety „čo vždy zavadzajú“,

• zadných 405 litrov v hlavných batožinových priestoroch – objemne fajn, prístupom typicky sedan.

Pohon: učesaná elektrina

Testovaná verzia 250+ EQ má zadný pohon, 200 kW a 335 Nm. Prekvapí však dvojstupňovou prevodovkou, ktorá pomáha udržať výkon aj vo vyšších rýchlostiach. Maximálka je až 210 km/h, zrýchlenie 0–100 km/h za 6,7 sekundy.

Mercedes sa tu predviedol najmä v oblasti trakcie:

• pri vypnutom ESP je preklz logicky výrazný,

• pri zapnutom systém zvláda aj extrémne situácie s prehľadom, reguluje výkon jemne a účinne.

Ak čakáte zadokolkovú divočinu – nedočkáte sa. ESP síce povolí štipku zábavy, no zostáva veľmi opatrné. CLA chce byť isté, kontrolovateľné, nie driftovací nástroj.

Podvozok: komfortný, tichý, vyvážený

CLA nie je športiak, ale jazdí s až nečakanou vyspelosťou. Podvozok je:

komfortný,

• tichý na väčšine nerovností,

• a zároveň pocitovo veľmi stabilný v zákrutách.

Len väčšie jamy vedia občas tresknúť výraznejšie – podobne ako pri „preťaženom paraglide“, ktorý drží, kým nepríde jeho limit.

Pri 18-palcovom obutí auto neodskakovalo ani na veľmi rozbitých úsekoch. Jediné, čo v kabíne počuť viac, je hluk štrku v podbehoch – zrejme pre celkovú tichosť interiéru.

Efektivita a rekuperácia: tu Mercedes žiari

Hoci počasie počas testu nepomohlo, CLA potvrdilo, že jeho najväčšou zbraňou je efektívnosť, nie veľká batéria. Rekuperácia sa už neprepína pádlami, ale priamo jazdnými režimami – od žiadnej, cez normálnu až po silnú a inteligentnú.

CLA vie tiež veľmi účinne pracovať s tepelným manažmentom batérie. Pri navigácii na rýchlu nabíjačku:

• automaticky spúšťa predhrev,

• uvádza reálny dôvod nižšieho alebo vyššieho nabíjacieho výkonu,

• a po zahriatí dokáže ísť až k 240–320 kW podľa typu nabíjačky.

Možnosť manuálneho predohrevu by však prišla vhod.

Interiér, technológie a infotainment

Mercedes vyrábal "displayové interiéry" dávno predtým, než sa stali trendom – a tu to opäť cítiť.

Displeje

• 10,25" prístrojový štít,

• 14" infotainment,

• voliteľný 10,9" displej pred spolujazdcom,

• a head-up displej s rozšírenou realitou.

Infotainment je rýchly, prehľadný, prepojený s cloudovými službami a najmä výborne štruktúrovaný. Bežné „po-nastupovacie“ vypínania – varovanie rýchlosti, monitoring únavy či udržiavanie v jazdnom pruhu – sú vybavené na tri kliky.

Kamery a asistenti

Predná kamera sa dá používať ako dashcam, interiérová zase ako kamera na fotenie či videohovor. 360° systém stráži okolie aj zaparkované auto a dokáže dokumentovať pokusy o krádež.

Automatické parkovanie? Fungovalo na jednotku – presné, rýchle a bez stresu.

Zvuk, výbava a jazdná atmosféra

Príplatkový Burmester hrá čisto, no nečakajte prehnané basy. Kabína je poskladaná poctivo, bez pazvukov. Mercedes ponúka aj rôzne zvukové prejavy pohonu – ale to hlavné je ticho a pokoj, nie syntetický „vesmírny hučák“.

Ambientné osvetlenie ponúka stovky variácií farieb, škoda len, že prístrojový štít nemení farebnú tému spolu s nimi.

Záver: Učesaný elektromobil, ktorý ukazuje smer

Mercedes-Benz CLA 250+ EQ nie je rekordmanom ani papierovým šampiónom. No je to auto, ktoré:

• jazdí vyspelo,

• pôsobí uhladene a kultivovane,

• je výborne aerodynamické,

• efektívne využíva energiu,

• a celkovo pôsobí „hotovo“.

Najučesanejší elektromobil? Áno. Bodka.

Pokračovať v čítaní