Autosuv.sk

Testy SUV

Test Renaultu Arkana: Všetko je o vzhľade a emócii z dizajnu

Veľké automobilky už dnes bez výnimky obmedzujú počet platforiem a rovnakú techniku balia do rôznych obalov, šitých na mieru jednotlivým skupinám motoristov. Arkana je toho príkladom.
Test Renaultu Arkana: Všetko je o vzhľade a emócii z dizajnu

Renault s modelom Arkana vzbudil veľké očakávania. Dizajn v štýle "crossover coupé" je mimoriadne populárny, ale vo svete dostupnejších áut stále pomerne zriedkavý. Arkana má preto momentálne konkurenčnú výhodu.

Už pri pohľade na fotografie a technické údaje je jasné, že nový crossover chce zaujať hlavne vzhľadom. Neprekvapuje technikou, ktorú si podľa očakávania požičal od svojich súrodencov, ani interiérom. Pri pohľade zvonku sa hlási do rodiny Renault najmä dizajnom prednej časti a ľahko si ho možno pomýliť s iným modelom. Výnimočným ho robí silueta s klesajúcou strechou a tvar zadnej časti.

V interiéri neprekvapí

Vo vnútri sa takmer ničím neodlišuje od súrodencov. Arkana poteší zástancov klasických fyzických tlačidiel a nás hlavne ovládaním klimatizácie. Infotainment je veľmi dobre prispôsobiteľný užívateľovi. Treba si však naň urobiť čas a nastaviť ho v súlade s vlastnými požiadavkami. Palubná doska, odkladacie priestory a ovládacie prvky sú rozumne navrhnuté. Dojem z kvality je lepší v porovnaní napríklad s modelom Mégane.

Priestorovo je na tom Arkana vzhľadom na vonkajšie rozmery a klesajúcu strechu veľmi dobre. Platí to, čo odznelo vo videu - vzadu nie je miesto pre dvojmetrových chlapov, ale nižšie postavy nebudú mať problém. Kompromis medzi dizajnom a vnútorným priestorom vidíme skôr v sklone zadných sedadiel, a potom v batožinovom priestore. Ak je dvojité dno vo vrchnej polohe, tak priestoru nazvyš neostáva, ak je v spodnej, tak nám prekáža tvar kufra. Problémom nie je len nerovná podlaha, ale aj o chlp užší priestor v spodnej časti.

Mimo asfaltu sa spolieha na výšku podvozka

Arkana sa radí do kategórie crossoverov a vieme, že to nie je automaticky prísľub schopností v teréne. Model nie je vybavený pohonom všetkých kolies. Na nerovnej lesnej ceste môže ponúknuť akurát svetlú výšku 19 cm.

Najviac si treba dávať pozor na dlhý rázvor a zachytenie väčšej nerovnosti medzi nápravami. Predný previs je kratší, dlhší zadný zas až tak neprekáža, keďže podlaha v týchto miestach stúpa a podvozok je vyššie nad cestou. V konečnom dôsledku je svetlá výška 19 cm mierny nadpriemer vo svete crossoverov a absenciu štvorkolky možno vo viacerých situáciách nahradiť odvážnejším nájazdom na prekážku.

Vyšší výkon prináša komfort

O pohon Arkany sa stará benzínový štvorvalec 1,3 TCe v dvoch verziách s výkonom 103 a 116 kW. Medzičasom ponuku rozšírila aj hybridná motorizácia E-Tech 145. My sme v teste vyskúšali najslabšiu verziu s výkonom 103 kW. Benzínový motor spolupracuje výlučne so 7-stupňovou prevodovkou EDC. Po týždňovom teste by sme sa pri kúpe prikáňali k výkonnejšej verzii, hoci sme ju v Arkane ešte neskúšali. 

Nejde nám o tých niekoľko kilowattov naviac, ktoré sú navyše k dispozícii iba v úzkom spektre otáčok. Veľký rozdiel sa neukazuje ani na papieri. Ide o čisto subjektívne pocity z motorizácie - malé detaily, ktoré však dokážu zmeniť vnímanie auta. Výkonnejšiu verziu sme nedávno otestovali v Mégane, kde sa nám viac páčila spolupráca prevodovky s motorom. Motor pocitovo lepšie "dýchal" v nižších otáčkach a prevodovka nebola nútená často radiť o viac stupňov naraz. Prejavilo sa to nielen pri predbiehaní, ale aj na celkovom komforte jazdy.

Z pohľadu spotreby bola v teste nakoniec stropom diaľnica, ktorá pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h uberala z nádrže v priemere 7,5 l každých 100 km. Celkový priemer v teste pri zhruba 70 % podiele diaľnic dosiahol 7,0 l. Mimo rýchlostných ciest sme sa aj pri pomerne živej jazde dokázali dostať na úroveň 6,1 l.

Stávka na istotu

Na záver vyvstáva otázka, čo nové Arkana priniesla v porovnaní s ostatnými súrodencami? Odpoveď je jednoslovná - štýl. Arkana je typickou ukážkou súčasného smerovania automobilového priemyslu v oblasti znižovania nákladov na vývoj a unifikácie technológií. Veľké automobilky už dnes bez výnimky obmedzujú počet platforiem a rovnakú techniku balia do rôznych obalov, šitých na mieru jednotlivým skupinám motoristov.

Renault chce Arkanou zaútočiť najmä prostredníctvom emócie z dizajnu a popri tom ponúknuť posádke slušný priestor. Vsadil na overený recept po vzore luxusnejších áut, ktorý je podľa nás "odsúdený na úspech".

Značka a model Renault Arkana
Motor benzínový štvorvalec 1,3 TCe
Pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov automatická/7
Výkon kW(k)/pri otáčkach 103(140)/4 500 - 6 000
Krútiaci moment (Nm)/pri otáčkach 260/1 750 - 3 500
Spotreba v teste (l) 7,0
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 9,8
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 22 300/22 300/25 900

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní