Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Toyote Land Cruiser aj po modernizácii vonia terén

Nové prvky osviežili dizajn a dovoľujú staršiemu autu kráčať s dobou. Našli sme ešte veci, ktoré by si zaslúžili vylepšiť. Hlavné však je, že Land Cruiser nestratil nič zo svojich schopností v teréne.
Test: Toyote Land Cruiser aj po modernizácii vonia terén

Súčasná generácia Toyoty Land Cruiser je už na trhu poriadne dlho. Od prvého predstavenia stihla prvé kolo modernizácie v roku 2014 a minulý rok prešla ďalšou omladzovacou kúrou. Prvýkrát sme ju mohli vidieť naživo na jeseň vo Frankfurte. Otázkou je, čo priniesol ďalší facelift. Pri pohľade spredu môžeme vidieť zmenu hlavne na predných svetlometoch, ktoré už nie sú zvláštne zakrivené. Rovnaký štýl si zachovala predná maska s piatimi zvislými chrómovými prvkami.

Pozornému oku však neujde, že sú predsa len odlišné. Vrchný chrómový lem sa navyše v minulosti vyklápal s prednou kapotou, teraz tvorí jeden celok s prednou maskou a vizuálne je prepojený s prednými svetlami. Drsnejší charakter dodáva vozidlu výrazne tvarovaná kapota. Zadné svetlá zrejme nezmenili svoj tvar, ale predsa sú odlišné. Majú menej priesvitných (svetlých) častí a viac červených. O zásadnej zmene sa však nedá hovoriť.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Dvere kufra sa otvárajú do strany a v jeho dne je zabudovaný aj elektricky vyklápateľný tretí rad núdzových sedadiel. Pre jednoduchý prístup do kufra stačí otvoriť aj zadné okno.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Dojem z interiéru vyvoláva zmiešané pocity. Niektoré detaily pôsobia japonsky stroho. Všimnúť si to môžeme na niektorých tlačidlách, či na ovládaní vyhrievania a ventilovania sedadiel. Pekne pôsobí centrálna časť s otočnými ovládačmi.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Na druhej strane pohľad na celok má nádych luxusu a dobré dielenské spracovanie. Drevené prvky by sme z našej objednávky zrejme vynechali, to je však vec vkusu. Zmenou prešiel dotykový displej a aj panel na ovládanie navigácie je prerobený. Škoda, že grafika a odozva dotykového displeja v danej triede zaostávajú za očakávaniami. Platí to aj pre zobrazovanie záberov z kamier na okolie auta. Obraz svojou kvalitou nestíha dnešným štandardom, na druhej strane z čisto praktického pohľadu kamery dokážu pomôcť pri zdolávaní terénu. Pri vyratúvaní noviniek nesmieme zabudnúť ani na nový prístrojový panel. Ak sme hovorili o luxuse, musíme spomenúť aj komfort pasažierov vzadu. K bohatému priestoru dostali aj obrazovku, nech majú čo robiť, kým sa šofér zabáva v teréne.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Technika Land Cruisera ostala nezmenená, a tak sme v Bratislave prevzali na test vozidlo s 2,8-litrovým štvorvalcom s výkonom 130 kW a s krútiacim momentom 450 Nm. Prvých 100 km v meste sme absolvovali za 9,6 l nafty a celkový priemer v teste bol o desatinku nižší. Aby sme ho dosiahli, bolo potrebné spomaliť na diaľnici a pri tempe 110 km/h si Land Cruiser vypýtal 8,3 l, inak by šiel na 11 l. "Okresky" nie sú pre Land Cruiser ideálny domov, pokiaľ obľubujete vyššie tempo jazdy. Nehovoríme o zákrutách, v nich sa síce nakloní, ale neprotestuje. Ťažšie je to s predbiehaním. Nie je to nič nemožné, treba si vždy počkať na podradenie automatickej prevodovky, a potom treba motor tohto mastodonta tlačiť až na limit.

Aj keď sme v hlavnom meste stretli pomerne dosť Land Cruiserov, za jeho domov považujeme napriek jeho luxusnejšej povahe aj miesta mimo asfaltu. Na tento odkaz minulosti našťastie v Toyote nezabudli. Dnes už nie je najdôležitejší vodič z hľadiska techniky jazdy. Stále môže (ne)úspech pri zdolávaní prekážok ovplyvniť výberom stopy, a aj tým, či sa rozbehne, alebo radšej rozvážne prelezie problémový úsek. Pokiaľ však ide o dávkovanie sily a trakciu kolies, zastúpi ho elektronika a zvláda to neskutočne dobre. Stačí aktivovať Crawl Control, otočným ovládačom nastaviť tempo jazdy a Land Cruiser si už razí svoju cestu zvolenou rýchlosťou hore aj dole kopcom. Fyzika však nepustí a na rozblatenej lúke aj velikán doplatí na cestné pneumatiky.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Akonáhle sme sa dostali na trochu pevnejší podklad, tak nám elektronika naplno predviedla svoje schopnosti. Kolesá sa pomaly kontrolovane točili a auto sa sekaným pohybom dostávalo smerom hore v poriadnom náklone. Sekaný pohyb bol spôsobený práve elektronikou, ktorá nedovolila kolesám na sypajúcom sa štrku prekĺznuť naprázdno. Pri výjazde z roviny do strmého úseku boli problémom nájazdové uhly, ale to v Land Cruiseri rýchlo vyriešite zdvihnutím podvozka. Poriadny náklon vozidla sa prejavil aj na nie práve najistejších tvárach posádky. Toyota Land Cruiser to však zvádla.

Toyota Land Cruiser
Michal Švančara

Modernizácia luxusnému aj terénnemu autu v jednom prospela. Menšie úpravy vonkajšieho dizajnu dodali Toyote drsnejší vzhľad. Aj zmeny palubnej dosky a celkovo interiéru hodnotíme pozitívne. Výhrady máme len k pomalšiemu dotykovému displeju, grafike a kvalite obrazu z kamier. Čo je však pre nás najdôležitejšie, sú schopnosti vozidla mimo asfaltových ciest. Napriek tomu, že toto vozidlo stretneme skôr v meste, Japonci nezabudli na minulosť a dali autu možnosť zvládnuť aj terén. Jasné, že s danými pneumatikami a s vyššou hmotnosťou nebude kráľom terénu medzi skutočnými offroadmi, ale latku dnešných akože SUV pohodlne prekročí.

Toyota Land Cruiser 

Toyota Land Cruiser

Motor Naftový štvorvalec
objem cm2 2 755
Výkon kW(k)/pri otáčkach 130(177)/3 400
Krútiaci moment 450/1 600- 2400
Prevodovka/počet stupňov Automat/6
Spotreby/test l 7,4/9,7
Cena od/testovaný model eur 47 090/68 290

 

Tagy

Pokračovať v čítaní