Autosuv.sk

Testy SUV

Test: Zisťovali sme, prečo je Hyundai Tucson najpredávanejším SUV u nás

Hyundai Tucson bol po Fastbacku i30 druhým vozidlom, ktoré sme vyskúšali cestou na WRC do Švédska a hľadali sme príčiny jeho predajných úspechov.
Test: Zisťovali sme, prečo je Hyundai Tucson najpredávanejším SUV u nás

Hyundai Tucson sa stal v roku 2018 najpredávanejším SUV na Slovensku. Víťazstvo v tejto kategórii sa obzvlášť cení, keďže konkurencia nie je malá. Keby sme mali hádať, čím najviac zaujal, tak by sme stavili na dizajn. Na Slovensku pri výbere auta stále hrajú emócie dôležitú úlohu. Nik si nechce kúpiť škaredé auto. Pekná "tvár" je prvým predpokladom úspechu a tú Tucsonu v roku 2015 vymodeloval známy dizajnér, Peter Schreyer. V polovici minulého roka prišla modernizovaná verzia, no k zásadným zmenám vzhľadu nedošlo. Počas našej výpravy do Švédska sme testovaný Hyundai preverili z viacerých strán a snažili sa zistiť, čo všetko okrem dizajnu sa skrýva za jeho úspechom.

Motor a prevodovka

Na dlhú cestu sme dostali dobre vybavený kus s naftovým štvorvalcom 2,0 CRDi, s osemstupňovou automatickou prevodovkou a s pohonom všetkých kolies. Nič viac si už v prípade Tucsonu nemožno želať. Vrcholná motorizácia prináša komfort najmä na diaľniciach a pri predbiehaní. Na nemeckých diaľniciach posádke absolútne z pohľadu hlučnosti neprekážalo tempo okolo 150 km/h. Ešte predtým sme ho vyskúšali na preplnených slovenských cestách, kde predbiehanie nie je nikdy jednoduché. Poriadne naložený Tucson so štvorčlennou posádkou sa však mohol oprieť o naozaj slušný výkon 136 kW a krútiaci moment 400 Nm. 

Pri zrýchľovaní neohúri posádku vtlačením do operadla na spôsob športového auta, ale pod plným plynom zrýchľuje stále rovnako dobre. Motor nestráca dych v žiadnom momente a auto sa s ľahkosťou rozbieha do rýchlostí vysoko nad povolenú hranicu. Na jednej strane za tým môžeme hľadať priebeh krútiaceho momentu (maximun dostupné od 1 750 do 2 750 otáčok), na ktorý dobre nadväzuje výkon. Tam, kde krútiaci moment začína klesať (2 750 otáčok), nemá výkon ďaleko k svojmu maximu a pomaly rastie až k vrcholu pri 4 000 otáčkach. Samotný motor ani s pomerne širokým spektrom využiteľných otáčok by však nestačil na to, aby vozidlo pocitovo takmer rovnomerne zrýchľovalo z 80 km/h až na 150 km/h.

Ďalšou potrebnou ingredienciou do tejto skladačky sú rýchle reakcie prevodovky. Prerušenie ťahu pri preradení je iba veľmi krátke a pod plným plynom prevodovka absolútne neváhala. Ak však vodič nevyžadoval plnú akceleráciu a išiel na pol plynu, tak už nebola taká rozhodná v každom okamihu a z času na čas preradila zbytočne dole a hneď zas hore. Ôsmy prevodový stupeň slúži vyslovene na udržiavanie rýchlosti. Pri silnejšom vetre, alebo čo i len miernom stúpaní na diaľnici prevodovka zaradila siedmy prevodový stupeň, aby mal motor dosť sily. V konečnom hodnotení si Tucson z predmetu "motor a prevodovka" zaslúži známku "výborný". Presvedčil nás nielen výkon, ale najmä zladenie oboch prvkov. Nízka hlučnosť na diaľniciach je bonusom.

Navigácia Hyundai vs Google: 2:1

Na Slovensku navigáciu používame minimálne, a keď tak preto, aby sme sa vyhli upchatým úsekom s nehodami. Na to využívame prakticky výlučne navigáciu s online informáciami v telefóne. Cestou do Švédska však bola dobrá príležitosť otestovať aj navigáciu zabudovanú v aute. Navyše sme ju rovno porovnali s Google navigáciou v telefóne. Priamy súboj na naše prekvapenie vyšiel lepšie pre navigáciu Hyundaiu. V riedko osídlených oblastiach poznal navigačný systém všetky naše ciele, ktoré sme do neho zadali. Pre bližšiu predstavu mnoho konkrétnych adries tvoril v danom regióne dom na samote, okolo ktorého nebolo nič iné aj niekoľko kilometrov.

Google v mnohých prípadoch akceptoval len zadanie súradníc a samotnú adresu nedokázal správne identifikovať (1:0 pre Hyundai). Navigácia Hyundaiu volila v porovnaní s Googlom konzervatívnejšie trasy. Niekedy sme preto museli prejsť viac kilometrov k cieľu, ale v konečnom dôsledku to nebola nevýhoda. Google nás totiž priviedol kratšími cestami aj na úseky, kde boli cesty neudržiavané a neprejazdné. Nakoniec sme sa museli neraz na týchto lesných úsekoch otočiť a spoľahnúť sa na vstavanú navigáciu Tucsonu (2:0 pre Hyundai). Navigácia v telefóne získala nakoniec bod za užitočné online informácie, keby sme však ešte započítali problémy, spojené s nedostatočným pokrytím odľahlých miest mobilným signálom, tak by bol rozdiel v skóre ešte väčší.

Podvozok a pohon 4x4

Pohon všetkých kolies a vyšší podvozok je pre švédske cesty asi to najdôležitejšie. Pre netradične teplé počasie sme nemali na hlavných ťahoch sneh a postupne mizol aj na cestách nižšej triedy. Domovom pre Tucson sa preto stal vrstvou štrku pokrytý povrch a veľmi premenlivé podmienky. Na niektorých miestach bol sneh, na iných ľad a s postupujúcim časom sa čoraz viac ukazoval štrk. Kým bolo na ceste viac ľadu a volili sme nižšie tempo, tak štvorkolka naznačovala svoj zábavný charakter. Na výjazde zo zákrut vedela dobre "kopnúť" do zadnej nápravy. Aj so zapnutým stabilizačným systémom vozidlo jemne hodilo zadkom. Nevyžadovalo pritom výraznú kontru volantom, stačilo ho vyrovnať.

Po ubudnutí ľadu už nemalo vozidlo dosť sily, aby pri vyšších rýchlostiach vychádzalo zo zákruty bokom. Ostávalo však (klišé sem, klišé tam) komunikatívne. Práve to bolo najlepšou vlastnosťou podvozku a pohonu všetkých kolies. Aj na neustále sa meniacom povrchu šofér vedel, koľko si ešte môže s autom dovoliť. Nešlo pritom o chuť blázniť sa za volantom, ale prejsť denne 200 km po úzkych štrkových cestách a k tomu ešte ďalšie kilometre po hlavných ťahoch nás nútilo k vyššiemu tempu. Veľa musel zniesť aj podvozok, ktorý dobre tlmil nerovnosti vidieckych ciest, aj napriek tomu, že domovom dnešných SUV sú diaľnice. Ak vás viac zaujíma pohon 4x4 nového Tucsona, tak si kliknite na nasledujúci článok s videom, porovnávajúcom pohony všetkých kolies. Tucson sa v teste kolegov z Garáž TV postavil proti Honde CR-V a Volkswagenu Tiguan. Všetky vozidlá boli obuté na rovnakých pneumatikách. Pre tých, ktorí nemajú čas pozerať hodinové video - víťazom sa tesne stal Tucson.

Spotreba a priestor v kabíne

Takmer počas celých 5 000 km sedeli v Tucsone štyria pasažieri. Problém s priestorom nebol ani na zadných sedadlách. Na druhej strane s objemom kufra 502 l nepatrí medzi kráľov v triede. Pri niekoľkodňovom výlete, keď si posádka musí zbaliť zimné veci, to už cítiť. Batožinu už nemožno len tak nahádzať do kufra, ale treba ju rozumnejšie uložiť. Nakoniec však Tucson všetko odviezol. Dobre vybavené testovacie vozidlo hýčkalo posádku viacerými prvkami ako vyhrievanie volantu a sedadiel vpredu aj vzadu. Z nádrže ubudlo každých 100 km v priemere 8,3 l nafty. Číslo nie je malé, ale pri vyslovene športovej jazde s častým brzdením a akcelerovaním na zlom povrchu si motor pýtal aj 12 l. Na nemeckých diaľniciach pri vyššom tempe 9 l. K tomu treba ešte pripočítať batožinu a štvorčlennú posádku a výsledné hodnoty sa ukazujú v inom svetle.

Test: S Hyundaiom Tucson vo Švédsku 

Dlhší test nám do veľkej miery odpovedal na otázku, prečo bol Tucson najpredávanejším SUV na Slovensku za rok 2018. Ak vynecháme subjektívne hodnotenie vzhľadu, tak nám napadnú hneď tri veci, ktoré mu mohli pomôcť. Po prvé a asi najdôležitejšie - nemá výraznejší nedostatok. Silnou stránkou je kombinácia výkonného naftového motora 2,0 CRDi a automatickej osemstupňovej prevodovky. Tretím prvkom je dobre nastavený pohon všetkých kolies a odolný podvozok.

Značka a model Hyundai Tucson
Motor naftový štvorvalec 2,0 CRDi
Prevodovka/počet stupňov automatická/8
Pohon 4x4 HTRAC
Výkon kW(k)/pri otáčkach 136(185)/4 000
Krútiaci moment/pri otáčkach 400/1 750 - 2 750
Cena od/verzia/testovaný model 18 990/31 940/35 830

Tagy

Pokračovať v čítaní