Autosuv.sk

Veterány

Prvý sériovo vyrobený automobil starý 130 rokov vyrazí na cesty

Divízia Mercedes-Benz Classic vráti v roku 2024 na cesty vozidlo, ktoré bolo vyrobené v roku 1894.
Prvý sériovo vyrobený automobil starý 130 rokov vyrazí na cesty

V závode Mercedes-Benz v Sindelfingene sa v marci 2024 uskutočnila prvá jazda 130-ročného motorového velocipédu Benz v tomto jubilejnom roku. Mercedes-Benz Classic spojazdnilo vozidlo v súlade s najvyššími štandardmi originality s využitím odborných znalostí vlastného strediska Classic Center vo Fellbachu.

Stredisko pri takýchto projektoch využíva bohatú historickú dokumentáciu a informácie z archívov divízie Mercedes-Benz Classic. Motorový velocipéd bol predtým prezentovaný v Múzeu Mercedes-Benz. V roku 2024 bude mať verejnosť pri vybraných príležitostiach možnosť sledovať jazdu tohto 130-ročného automobilu.

Priekopnícky motorový velocipéd Benz s ľahkou konštrukciou sa v roku 1894 postaral o prelom v automobilovom priemysle. "Toto vozidlo nám doslova trhali z rúk. Všetky vyrobené vozidlá sa predali." Takto na to spomínal vynálezca automobilu Carl Benz v rozhovore z roku 1909.

V Benzovom závode v Mannheime sa v rokoch 1894 až 1902 vyrobilo približne 1 200 vozidiel tohto typu kompaktných automobilov Benz. Model známy pod skráteným názvom Velo bol teda prvým sériovo vyrábaným osobným automobilom v histórii.

V roku 1894 spoločnosť Benz & Cie. opísala hnací výkon úspešného automobilu takto: "V tomto velocipéde sa nachádza motor s výkonom 1,5 konskej sily." O maximálnej rýchlosti a jazdných vlastnostiach sa o dva roky neskôr v katalógu písalo: "Velocipéd prejde za hodinu cca 20 kilometrov a na dobrých cestách dokáže zdolať stúpania do 10 %." Vozidlo "v najlepšej výbave s lampášmi" stálo 2 000 mariek .

Tempo inovácií bolo vysoké. Od roku 1896 ponúkal Benz silnejšie motory a ďalšie možnosti výbavy. Ako luxusná verzia motorového velocipédu sa objavil model Benz Comfortable s dlhšou karosériou, tretím prevodovým stupňom za príplatok, kvalitnejším čalúnením sedadiel, detskou sedačkou namontovanou proti smeru jazdy a štartovacou kľukou na ľahšie naštartovanie. V rámci mimoriadnej výbavy boli k dispozícii okrem iného aj vzduchové pneumatiky, ktoré umožňovali dosiahnuť lepšie jazdné vlastnosti.

Táto koncepcia vozidla sa do roku 1900 vyrábala a pritom ustavične vyvíjala v podobe motorového velocipédu Benz a do roku 1902 v podobe modelu Benz Comfortable.

Najmä výkon horizontálne uloženého litrového jednovalcového motora so zvislým zotrvačníkom v prvom modeli Benz Velo z roku 1894, ktorého hodnota bola 1,1 kW (1,5 k), sa v modeli Benz Comfortable z roku 1902 zvýšil na hodnotu 3,3 kW (4,5 k). Len od roku 1901 (2,6 kW/3,5 k) do roku 1902 sa výkon zvýšil o pôsobivých 28,5 %.

Tento typový rad bol úspešný aj v exporte. Svedčí o tom trojjazyčný katalóg v nemčine, angličtine a francúzštine z roku 1901. Model Velo sa vo Francúzsku predával pod názvom Éclair (Blesk). V roku 1895 Carl Benz udelil britskému strojnému inžinierovi Arnoldovi licenciu na výrobu motorového velocipédu. Vozidlo "Arnold Motor Carriage" je jedným z prvých britských automobilov.

Zdroj: Mercedes

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní