Autosuv.sk

Veterány

Zviezli sme sa na Pontiacu Firebird cabrio z roku 1967

Tento článok ostal zabudnutý a nepublikovaný v našom archíve a je ešte z roku 2015. Približujeme v ňom históriu konkrétneho Pontiacu Firebird aj naše krátke skúsenosti s ním.
Zviezli sme sa na Pontiacu Firebird cabrio z roku 1967

Pôvodný text z roku 2015:

Ikona amerického automobilového priemyslu Pontiac Firebird cabrio, vyrobený v decembri 1967, bol súčasťou car show v mestečku Oyster Bay v štáte NY. Porozprávali sme sa s majiteľom auta  a prinášame niekoľko postrehov, týkajúcich sa histórie tohto tátoša. Majiteľ auta sa k svojmu miláčikovi správa tak, že takýmto manierom by určite neodolala ani jedna zástupkyňa nežného pohlavia.

Automobil zakúpil ešte v roku 1981 ako tretí majiteľ. Bolo to jeho prvé auto. Vzhľadom na celkovo zachovalý stav ho niekoľko rokov používal bežne ako svoj dopravný prostriedok do práce, za koníčkami a v konečnej fáze ako rodinné auto.

Prístrojová doska s pôvodným, drevom obloženým volantom

Pontiac stíhal s oveľa mladšími a modernejšími autami

V priebehu rokov 1986 až 1988 začal a aj ukončil generálnu opravu a rekonštrukciu celého auta. Veľká väčšina súčiastok, ako aj obnova pôvodnej farby, bola zachovalá.

Z podstatných častí boli zmenené len brzdy a to z veľmi prozaického dôvodu. Keďže používanie takto vynoveného Firebirdu sa stalo prestížnou záležitosťou (kto by sa za ním neobzrel) a výkonovo, zrýchlením, ale aj maximálnou rýchlosťou korešpondovalo s oveľa mladšími a modernejšími autami, nemal majiteľ tohto tátoša na výber a pôvodne bubnové brzdy s posilňovačom vymenil za kotúčové, aby stíhal nielen zrýchliť, ale aj bez problémov spomaliť zarovno s „ mladšími“ účastníkmi premávky.

Jednoducho nie je možné na takomto do očí bijúcom automobilovom skvoste byť "aviou“ na začiatku kolóny a najmä nie v prípade, keď tento pradedo ešte dnes akceleruje z 0 na 60 míľ/hod. (96km/hod.) za 7,5 sekundy. Obsah 6,6 litra, 8 valcov, výkon 325HP/5200, maximálny krútiaci moment 410Nm/3200, štvorkomorový karburátor, kardanový náhon na zadné kolesá cez diferenciál, štvorstupňová prevodovka (plus spiatočka) a klasický, podtlakový rozdeľovač nezaprú v sebe výkon ani po takmer 50-tich rokoch. Musíme skonštatovať, že automobil je v perfektnom stave.

Motor:  Obsah 6,6 litra, 8 valcov, maximálny krútiaci moment 410Nm/3200.

Ako sme sa zviezli na Firebird cabrio

Čo sa krásy týka, a tá je pri historických autách okrem pôvodnosti súčiastok možno ešte viac hodnotená ako všetko ostatné, nie je čo vytknúť predvádzanému autu. Čierne kožené poťahy, ešte stále pôvodná a fungujúca biela plátenná strecha, drevom obložený volant, pôvodné koberčeky, prístrojový panel, charakteristický klaksón no jednoducho povedané krása, aká sa často nevída.

Môžeme potvrdiť, že prevezenie a šoférovanie takto vyladeného a "vycifrovaného“ kabrioletu nenechá nikoho chladným a "vykrútené krky" posádok oprotiidúcich áut vygradované prekvapivými pohľadmi predbiehaných vodičov spôsobujú produkciu endorfínov ešte dlho po zaparkovaní tejto legendy amerických ciest.

Úsmevná bola pre nás situácia, keď sa majiteľ predtým, ako nám dovolil sadnúť za volant potreboval presvedčiť, či sme vôbec schopní používať manuálnu prevodovku. Ubezpečili sme ho, že doma na Slovensku jazdíme na aute, ktoré manuálnu prevodovku má.

Keď sme auto prvýkrát v roku 2012 skúšali, nemali sme žiadnu špeciálnu prísadu do benzínu, ktorá by nahradila olovo, a tak z dôvodu prevencie pred zadretím ventilov sme plný výkon tohto tátoša skôr tušili ako vychutnali.

Teraz po zaobstaraní prísady adekvátnej olovnatému benzínu sa situácia zmenila a naše prekvapenie nad výkonom tohto deduška na štyroch kolesách bolo nesmierne.

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní