Autosuv.sk

Novinky SUV

BMW spúšťa vlastnú výrobu vodíkových článkov pre iX5 Hydrogen

Nemecký výrobca získava jednotlivé palivové články od Toyoty. Zostavovať do modulov ich začína vo svojom vodíkovom centre v Mníchove.
BMW spúšťa vlastnú výrobu vodíkových článkov pre iX5 Hydrogen

BMW spúšťa výrobu vodíkových palivových článkov v Mníchove. Palivové články poslúžia pre malú sériu vodíkových vozidiel BMW iX5 Hydrogen, ktoré sa od konca tohto roka dostanú po celom svete do testovacej a predvádzacej prevádzky. Kombinácia palivových článkov a batérie má rozšíriť ponuku spoločnosti o unikátnu formu pohonu určenú pre prémiový segment.

"Vodík ako univerzálny zdroj energie hrá kľúčovú úlohu na ceste ku klimatickej neutralite. Jeho význam podstatne vzrastie aj v oblasti individuálnej mobility. Domnievame sa, že vozidlá na vodíkový pohon majú ideálne technologické predpoklady na to, aby sa zaradili vedľa batériových elektrických automobilov a doplnili tak ponuku na poli elektromobility," povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG.

Výroba palivových článkov

BMW odoberá jednotlivé palivové články potrebné na výrobu BMW iX5 Hydrogen od Toyoty. Obe automobilky spolupracujú na systémoch pohonu palivovými článkami už od roku 2013. Systémy palivových článkov sa vyrábajú vo dvoch hlavných krokoch. Jednotlivé palivové články sa najskôr zostavia do modulov, ďalší krok zahŕňa montáž všetkých ostatných komponentov, ktoré vytvoria kompletný systém palivových článkov.

Skladanie palivových článkov na seba je plne automatizovaný proces. Akonáhle sú jednotlivé komponenty skontrolované, či nie sú poškodené, je súbor strojovo stlačený hmotnosťou piatich ton a umiestnený do puzdra. Puzdro článkov sa vyrába v zlievarni ľahkých kovov v závode BMW Group v Landshute technikou liatia do pieskovej formy. V tomto procese sa roztavený hliník naleje do formy zo zhutneného piesku zmiešaného s kaučukom.

Celý proces je špeciálne navrhnutý pre túto malú sériu vozidiel. Prítlačná doska, ktorá privádza vodík a kyslík do zásobníka palivových článkov, je vyrobená z plastových odliatkov a odliatkov z ľahkých zliatin, ktoré tiež vznikajú v továrni v Landshute. Prítlačná doska tvorí okolo puzdra samotných článkov tesnenie, ktoré odoláva plynu a vode.

BMW iX5 Hydrogen

O modeloch BMW iX5 Hydrogen nepočujeme prvýkrát. Naposledy sme o ňom počuli v marci tohto roku, keď prototypy tohto modelu podstupovali tradičné testovanie na mrazivom severe Švédska.

Pohonný systém na palube modelu BMW iX5 Hydrogen spája technológiu palivových článkov s elektromotorom, využívajúcim technológiu BMW eDrive piatej generácie. Vodík, ktorý využíva ako zdroj energie, sa skladuje vo dvoch 700-barových nádržiach vyrobených z plastu vystuženého uhlíkovými vláknami (CFRP). Palivový článok premieňa vodík na elektrickú energiu a dodáva výkon 125 kW (170 k).

Trvalý výkon 125 kW sa môže zdať pre BMW nízky, ale vo väčšine situácií využíva vozidlo nižší výkon a zvyšok energie putuje do batérie. Naopak pri plnej akcelerácii je využitá aj energia z batérie a maximálny výkon celej sústavy dosahuje hodnotu 275 kW (374 k).

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní