Autosuv.sk

Novinky SUV

Test: Mazda MX-30 je pekný elektromobil s úmyselne nízkym dojazdom

Mazda MX-30 je veľmi dobrý elektromobil, tradične silným argumentom proti je však cena.
Test: Mazda MX-30 je pekný elektromobil s úmyselne nízkym dojazdom

Mazda je japonská značka známa aj pre svoj netradičný prístup k technológiám. Mnohokrát ide proti prúdu. Príkladom je desaťročia dlhý vývoj rotačného motora, dávno potom ako sa ho všetci vzdali. Aj dnes stále vsádza na atmosférické motory, okrem toho prišla s benzínovým motorom SkyActive X, ktorý sa v určitých momentoch správa ako naftový motor.

Mazda zo šedého priemeru vytŕča aj dizajnom svojich (podľa nás vydarených) konceptov. A vo veľkej miere sa to prejavuje aj na sériových modeloch. S novou Mazdou MX-30 vošli Japonci aj do "elektrických vôd". A opäť môžeme hovoriť o nie úplne tradičnom prístupe k technológiám, ale aj o zaujímavom dizajne.

Vzhľad

Mazda MX-30 kombinuje viacero výrazných detailov s uhladeným vzhľadom. Akurát plastové lemy blatníkov sa snažia navodiť dojem drsnejšieho auta na úkor elegancie. V prednej časti stojí za povšimnutie kapota, ktorá pretŕča dopredu a celá maska aj svetlá sú utopené pod ňou. Vo vrchnej aj spodnej časti je viacero funkčných otvorov na nasávanie vzduchu na rozdiel od väčšiny dobre zakrytovaných elektromobilov. 

Vzadu sú najvýraznejším detailom svetlomety, výrazne vytŕčajúce do priestoru. Celkový vzhľad dotvára príplatkové lakovanie Soul Red Crystal Metallic s tmavými bočnými stĺpikmi a čiernou strechou. Za túto kombináciu si treba priplatiť až 2 000 eur. Ide o najdrahšie lakovanie z ponuky.

Interiér

Nebyť protismerne otvárateľných dverí a dekoru stredového panelu z korku, tak sa model MX-30 ničím výraznejšie vo vnútri neodlišuje od ostatných vozidiel Mazda. Volant, prístrojový panel a ani displej multimediálneho systému ničím nevytŕča z radu. Z praktického hľadiska nám okrem protismerných dverí nič neprekážalo. Chýbajúci B-stĺpik znamená, že pri vystupovaní pasažierov vzadu musíte otvoriť aj predné dvere a vyšší vnútorný prah vzadu ďalej sťaží celý úkon.

Posed za volantom nám vyhovoval, tak isto sedadlá aj navrhnutie väčšiny odkladacích priestorov. Prekážali nám vonkajšie spätné zrkadlá, sú posunuté výraznejšie dozadu vzhľadom k polohe hlavy vodiča, a tak sa pri pohľade do nich musí viac otáčať.

Úmyselne nízky dojazd?

Parametrami japonský elektromobil veľmi neohúri. Hlavne papierovým dojazdom 200 km rozhodne nepatrí k špičke. Nie je to však odrazom schopností konštruktérov Mazdy. Napchať do malého auta väčšiu batériu nie je problém. Dojazd sa zvýši a vozidlo má šancu osloviť väčšiu skupinu záujemcov. Mazda si však podľa vlastných tvrdení vypočítala, že kapacita 35,5 kWh je ideálnym kompromisom medzi ekológiou a potrebami motoristov.

Pri väčšej batérii by sa už ekologický prínos vozidla výraznejšie znižoval. Takto by mala byť ekologická stopa vozidla vyrovnaná s naftovou Mazdou 3 po najazdení 80 000 km. Každý ďalší kilometer by mal preklápať misky váh smerom k elektrickému pohonu.

Reálny dojazd je od avizovaných 200 km podľa očakávania ešte horší. Palubný počítač veľmi dobre prispôsobuje odhad dojazdu spôsobu jazdy. Po výjazde na diaľnicu už po pár kilometroch skorigoval údaj o dojazde na 140 km, a toľko sme približne aj prešli (rýchlosti 110 km/h z BA po TT a neskôr 130 km/h). V domácich podmienkach sme merali dojazd v kopcovitom teréne a  prešli sme celkovo 154 km (vrátili sme sa do toho istého bodu). Spotreba dosiahla v tomto prípade hodnotu 19,3 kWh. Na rovnejších úsekoch sme počas týždňa nemali problém jazdiť ani so spotrebou okolo 15 kWh, čo už je dobré číslo.

Nabíjanie prinieslo, ako už tradične, aj menšie problémy. Najskôr sa nám stalo, že nabíjanie zlyhalo a bolo potrebné ho spustiť znovu. Nepríjemné je to hlavne, ak si zatiaľ nič netušiac dávate obed a po príchode k autu nasleduje ďalšia vynútená prestávka na nabíjanie. Stať sa to môže na ktoromkoľvek elektromobile, výhodou by bolo, keby nás o probléme ihneď informovala aplikácia vozidla, alebo priamo poskytovateľa služieb nabíjania. Druhým menším zádrheľom, ktorý môže "elektrický" život priniesť, je zohriatie batérie počas nabíjania. Vozidlo ju chcelo ochrániť, a preto po ukončení nabíjania nedovolilo pohnúť sa ešte niekoľko minút.

Tradičné plusy elektrického pohonu sa ukázali počas jazdy. S výkonom 107 kW je malé auto "živé" aj napriek batérii s hmotnosťou 310 kg. Výkon je pritom až druhoradý, podstatnejšie sú okamžité reakcie vozidla na plynový pedál - a je jedno, či len jemne pritlačíte, alebo dupnete až na podlahu, požadovaná reakcia príde hneď. Mazda MX-30 je na tom dobre aj v hodnotení podvozka. Vyššia hmotnosť 1645 kg nám ani pri zvýšenej dynamike v zákrutách neprekážala. Auto sa zbytočne nenakláňalo a nebolo ani prehnane tvrdé.

Svojím zameraním poslúži elektrická Mazda na každodenné jazdenie, hlavne mimo diaľnic. MX-30 si vieme predstaviť ako ideálne druhé auto do rodiny a ťažko by sme hľadali výraznejšie mínusy. Jedno mínus tam však predsa len je a asi nikoho neprekvapí aké. Cena od 33 990 eur, prípadne 38 190 za dobre vybavenú testovaciu verziu je na druhé auto v rodine veľa a to aj napriek dobrým jazdným vlastnostiam.

Značka a model Mazda MX-30
Motor elektromotor
Výkon kW(k) 107(145)
Krútiaci moment (Nm) 264
Spotreba v teste (kWh) 18,2
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 9,7
Hmotnosť batérie (kg) 310
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1645
Objem kufra (l) 366
Cena od/verzia/testovaný model (eur) 33 990/38 190/40 190

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní