O novej HVO nafte sme informovali koncom minulého roka v súvislosti s Volkswagenom. Nafta, vyrobená z biologických zvyškov a odpadov, môže znížiť emisie CO2 o 70 až 95 % (od zdroja až po kolesá - well to wheel). Teraz sa o slovo hlási koncernový súrodenec Audi. Novú naftu totiž môžu spaľovať aj jeho modely.
Audi hlási aj ďalšiu výhodu HVO nafty okrem zníženia emisií. "Keďže cetánové číslo HVO je približne o 30 percent vyššie, zlepšuje sa spaľovanie motorov. Pozitívne účinky sú badateľné najmä pri studenom štartovaní. Pred udelením súhlasu sme testovali účinky na rôzne komponenty, výkon a výfukové emisie pri špecifických validizačných testoch," hovorí Matthias Schober, vedúci vývoja pohonných jednotiek pre V-TFSI, TDI a PHEV v Audi.
HVO nafta už aj pre šesťvalce
Nemecký výrobca prioritne testoval najpopulárnejšie motory. Povolenie pre spaľovanie HVO nafty majú všetky štvorvalcové motory vyrobené od júna 2021 v modeloch Audi A3, Q2 a Q3. Vo Švédsku, Dánsku a Taliansku, kde je najväčší dopyt, môžu HVO palivo spaľovať aj modely A4, A5, A6, A7 a Q5 s motorom R4 TDI.
Typy naftových palív. Tretie v poradí je HVO/XLT palivo bez fosílnej zložky.
Aktuálnou novinkou je však rozšírenie použitia HVO nafty aj vo všetkých V6 naftových motoroch s výkonom až do 210 kW. Platí to pre vozidlá vyrobené od polovice februára 2022 a modely A4, A5, A6, A7, A8, Q7, a Q8, ale aj pre Volkswagen Touareg V6 TDI s výkonom 170 kW a 210 kW.
Povolenie tankovať HVO majú modely s nálepkou
HVO nafta spadá do kategórie BTL (biomass-to-liquid) palív. Palivo v tomto prípade vzniká z biomasy. Okrem toho sú aj ďalšie metódy syntetickej výroby palív ako GTL (gas-to-liquid, čiže premena plynu na palivo) a PTL (power-to-liquid, čiže energia na palivo). V poslednom prípade sa využíva na výrobu paliva obnoviteľná energia, voda a CO2 zachytený z atmosféry.
Všetky palivá, vyrobené jedným z týchto troch spôsobov podľa normy EN 15940, majú aj jednotné označenie XTL (X-to-liquid). Čerpacie stanice s týmto palivom sú označené skratkou XTL a nálepku s rovnakými písmenami majú pri hrdle nádrže aj modely Audi, ktoré ich môžu spaľovať.
600 staníc s HVO
V Európe je momentálne približne 600 čerpacích staníc s HVO naftou. Väčšina z nich sa nachádza v Škandinávii, ale postupne by sa mali rozširovať aj ďalej po Európe. Nové palivá však zatiaľ nemenia postoj Audi. Od roku 2026 plánuje uvádzať na trh už len elektromobily a posledné auto so spaľovacím motorom zíde z jeho európskych liniek v roku 2033.
"Sú (nové palivá) účinným prostriedkom na defosilizáciu – krátkodobo aj po roku 2033, keď v Európe zíde z výrobnej linky posledné Audi so spaľovacím motorom," vysvetlil Oliver Hoffmann, riaditeľ vývoja v Audi.