Autosuv.sk

Ostatné

Auto je najhoršia investícia. Kedy kúpiť a kedy predať?

Väčšina z nás je za pocit slobody z voľného pohybu a zvýšeného sociálneho statusu vyplývajúceho z vlastnenia auta ochotná obetovať desaťtisíce. Iní si ho zase kupujú kvôli láske k technike. Ani jedna skupina však väčšinu svojich peňazí už nikdy neuvidí.
Auto je najhoršia investícia. Kedy kúpiť a kedy predať?

Depreciácia je pojem, ktorý opisuje pokles hodnoty čohokoľvek. V prípade áut však ide o jav, ktorý platí pri každom sériovo vyrábanom bežnom aute. Z toho dôvodu sa o kúpe auta hovorí ako o najhoršej možnej investícií.

Podľa amerického portálu edmunds.com stratí vaše auto behom prvého kilometra (čiže ihneď po opustení dílerstva) až 11 percent svojej hodnoty. Behom prvých piatich rokov klesne hodnota auta až na úroveň 40 percent pôvodnej hodnoty. A to hovoríme iba o nákladoch vyplývajúcich z vlastnenia auta. Keby sme prirátali náklady na palivo, parkovanie a iné výdavky bežnej prevádzky, strata by sa ešte prehĺbila. Preto potrebné vedieť čo kúpiť, kedy to kúpiť a kedy predať. Iba tak zaistíte, že vaša strata bude čo najmenšia.

Čo ovplyvňuje cenu auta?

Predtým, než začneme vymenúvať faktory vplývajúce na cenu auta, musíme si vysvetliť ekonomický pojem "Lemons Problem." Popisuje totiž, prečo ceny jednotlivých jazdených áut neklesajú rovnako rýchlo a čo za tým stojí. Táto problematika bola pomenovaná v roku 1970 ekonómom Georgom Akerlofom z kalifornskej univerzity. Pojem "lemons" alebo po slovensky "citróny" označuje v tomto prípade automobily, ktoré nie sú také kvalitné ako iné. Či už trpia nejakou poruchou, sú menej spoľahlivé alebo majú menšiu výbavu, či nižší výkon. Pre predajcu sú neatraktívne, a tak sa ich potrebuje zbaviť. Druhou kategóriou sú práve prémiové automobily.

Základným problémom predaja jazdených áut je fakt, že kupujúci a predávajúci majú iné množstvo informácií o predávanom aute. Predávajúci vie o problémoch s daným kusom a môže ich zatajiť. Keďže kupujúci vie, že s jazdeným autom môže nastať problém, nie je ochotný za také zaplatiť príliš veľa.

Aby obchodník dosiahol zisk, predáva autá s nižšou hodnotou (citróny) za takú cenu, za akú je ich ochotný zákazník kúpiť. Tá je kvôli nerovnomerným informáciám vždy vyššia ako skutočná hodnota auta. Zákazník potom odchádza z obchodu spokojný v domnení, že dobre nakúpil. Vzhľadom na to, že zákazníci preferujú (kvôli pocitu dostatočnej protihodnoty za zaplatené peniaze) práve "citróny," dopyt po nich stúpa. A ak stúpa dopyt, stúpa aj cena. "Citróny" teda zdražejú a prémiove autá, ktoré sú omnoho menej problémové a dokonca majú aj lepšiu výbavu, musia zlacnieť, aby si ich vôbec niekto kúpil.

zdroj: Youtube.com

Faktory

Keď už vieme, ako funguje trh s ojazdenými autami, je jasné, že najlepšie autá s najlepšou výbavou nemusia vždy ostať najdrahšími. Ak by ste si teda kupovali nové auto od dílera vo "fullke", jeho hodnota po piatich rokoch bude iba o trochu vyššia alebo dokonca rovnaká ako hodnota toho istého modelu modelu v priemernej výbave. Stupeň výbavy totiž ovplyvňuje cenu minimálne. Musí totiž fungovať súčasne s týmito faktormi:

Nájazd

Problematike nájazdu sme sa venovali v samostatnom článku. Napriek tomu, že nie je 100 tisíc kilometrov ako 100 tisíc kilometrov (skutočne závisí najmä od spôsobu jazdy), nájazd cenu ovplyvňuje výrazne. Veľa ľudí pokladá za absolútne maximum, kedy je ešte ochotná nad kúpou auta rozmýšľať, hranicu 150 tisíc kilometrov. Prečo sa stalo toto číslo zvykom, nikto nevie. Je ale fakt, že po tejto hranici už ide trhová cena dole naozaj výrazne.

Spoľahlivosť

Slovami nášho bývalého prezidenta, "žiaľbohu a niekedy je to aj chvalabohu, že žiaľbohu" sa rozšírením internetu zlepšila aj informovanosť bežného obyvateľstva. Žiaľbohu pre predávajúceho a chvalabohu pre kupujúceho dnes na internete nájdeme množstvo nezávislých porovnávaní a výskumov v oblasti spoľahlivosti áut. Pri niektorých si dokonca dokážete nájsť aj informáciu, ktoré súčiastky sa kazia najčastejšie. Autá, ktoré sú vychýrené tým, že prirodzené prostredie ich majiteľov je  práve v garáži v priestore motora s francúzskym kľúčom v ruke, si jednoducho cenu neudržia.

Počet predošlých majiteľov

Jeden majiteľ pri priamom predaji znamená, že sa o aute dozviete absolútne všetko, čo vás bude zaujímať. Samozrejme ak nejde o podvodníka. Pri viacerých majiteľoch už vzniká oblak nevedomosti a vyvstáva otázka, prečo sa prvý majiteľ auta vzdal. Odpovedi môžete alebo nemusíte veriť. Tekmer nikto už auto od tretieho majiteľa nekúpi, a tak je potrebné ísť s cenou dole.

Tieto tri faktory ovplyvňujú cenu vozidla najviac. Okrem nich vám hodnotu auta stlačí stav vozidla, servisná história, nadpriemerná veľkosť auta, privysoká spotreba a priveľky objem motora kvôli registračným poplatkom.

zdroj: Giphy.com

Ako sa vyvarovať rýchlemu klesaniu hodnoty?

Pri tomto bode by sa dalo teoreticky iba povedať naopak to, čo sme napísali v tom predošlom, lebo tak to skutočne je. Treba si však uvedomiť, že ak kupujete auto s tým, že ho jedného dňa speňažíte, skutočne ide o investíciu. Preto sa oplatí automobil nekupovať pod vplyvom emócií, udržiavať v perfektnom stave. Nezanedbávať servisné intervaly, starať sa o lak, vyhýbať sa riziku poškodenia a ak sa náhodou niečo pokazí, nečakať do poslednej chvíle, kým to necháte opraviť. Aj malá závada totiž môže prerásť do obrích rozmerov. Preto ak sa vyskytne nutnosť nejakých dodatočných výdavkov, je lepšie podstúpiť túto obetu, ako sa potom vyhadovať s potenciálnym kupujúcim o každý cent.

zdroj: Giphy.com

Kedy kúpiť a kedy predať?

Teraz, keď už rozumieme tomu, ako funguje trh s automobilmi, je načase si povedať, kedy sa oplatí kúpiť a kedy predať auto. V predošlých odstavcoch sme vysvetlili, aké autá sa oplatí kupovať z pohľadu značky, výbavy a spoľahlivosti. Samozrejme "oplatí" je relatívny pojem. V tomto prípade ide čisto o to, aby ste jeho používaním prišli o čo najmenej peňazí.

Počas prvého roka klesne hodnota automobilu priemerne až o dvadsať percent. Ďalších štyridsať percent ubudne počas nasledujúcich štyroch rokov. To v preklade znamená, že počas druhého, tretieho, štvrtého a piateho roku prevádzky vozidla stratí auto na hodnote len 10 percent ročne. To je polovica oproti depreciácií z prvého roka. 

Portál edmunds.com vypočítal takzvaný "Sweet Spot," teda časové rozmedzie, v ktorom sa oplatí vlastniť automobil. Podľa odporúčaní sa auto oplatí kupovať po prvom roku jeho prevádzky. Za takmer nové auto zaplatíte iba 80 percent pôvodnej ceny a pritom pôjde stále o aktuálny model. Predávať odporúča americký portál počas piateho roku. Vyhnete sa teda najväčšiemu prepadu hodnoty a po niečo viac ako troch rokoch ho predáte za stále celkom slušný obnos peňazí. Netreba však zabudnúť na riziko vyplývajúce z faktu, že ste už druhý majiteľ.

Samozrejme, je tu ešte možnosť kúpiť si pätnásťročné auto za pár stoviek a jazdiť na ňom pokým sa nerozpadne. Túto možnosť sme však bližšie nepriblížili, keďže v tomto prípade skutočne nejde o investíciu.

Tagy

Pokračovať v čítaní