Autosuv.sk

Ostatné

Až 18 z 21 elektromobilov prekonalo v nórskom teste papierový dojazd

V letnom teste elektromobily zažiarili, zima im z dojazdu podľa očakávania výrazne ukrojila.
Až 18 z 21 elektromobilov prekonalo v nórskom teste papierový dojazd

Nórska Automobilová Federácia (NAF) už pravidelne vykonáva veľké testy dojazdu elektromobilov. Dojazdy meria v zime aj v lete, a tak už nazbierala celkom slušnú databázu údajov. Dobrou správou je, že elektromobily sa približujú k papierovému údaju o dojazde a za dobrých podmienok ho vedia aj prekonať. Tentokrát Nóri otestovali 21 elektromobilov v letnom teste pri teplote nad 20 °C za dobrého počasia. 

Všetky autá vyrazili na cestu za rovnakých podmienok v jeden deň. Dojazd sa meral do momentu, keď auto stratilo výkon a zastavilo. Pred cestou neboli vozidlá predklimatizované a trasa pozostávala z jazdy v meste, mimo neho aj na diaľnici do rýchlosti 110 km/h. Všetky modely prešli aspoň jedným horským stúpaním, elektromobily s najdlhším dojazdom ich prešli celkovo tri.

Nasledujúci rebríček neslúži priamo na porovnanie vozidiel, keďže mnohé patria do iných kategórií a priamo si nekonkurujú. Rebríček má porovnať realitu s papierovými údajmi. Najlepšie si v testoch viedla Tesla Model 3 LR (modelový rok 2021) s nameraným dojazdom 654,9 km. Podľa WLTP pritom prejde na jedno nabitie 614 km.

Model Dojazd (WLTP) Dojazd v lete (rok testu) Dojazd v zime (rok testu)
Tesla Model 3 LR 2021 614 654,9 (2021) -
Ford Mustang Mach-e LR RWD 610 617,9 (2021) 502,5 (2021)
Tesla Model 3 LR 2020 560 612 (2020) 404,4 (2020)
Ford Mustang Mach-e LR AWD 540 551,9 (2021) 430 (2021
VW ID.3 Pro S 539 564 (2021) -
Škoda Enyaq 520 522 (2021) -
VW ID.4 487 532 -
Hyundai Kona 2021 484 537 (2021) -
Polestar 2 470 467 (2021) 344 (2021)
Audi e-tron GT 468 528,1 (2021) -
Ioniq 5 460 502 (2021) -
Xpeng G3 451 438,9 (2020) 341,8 (2021)
BMW iX3 450 556,2 (2021) 432 (2021)
Tesla Model 3 SR 448 454,4 (2021) -
VW ID.3 418 421 (2021) 340 (2021)
Mercedes-Benz EQA 417 451 (2021) -
Volvo XC40 Recharge 417 442,9 (2021) 332 (2021)
Citroën ë-C4 350 345 (2021) 261 (2021)
Opel Mokka-e 324 332,4 (2021) -
Fiat 500 Icon 298 307,8 (2021) 230,2 (2021)
Honda e 210 236,2 (2021) 162 (2021)
Mazda MX-30 200 219,6 (2021) 165 (2021)

Zaujímavé výsledky dosiahlo nové BMW iX3, ktoré prešlo až 556,2 km, čím výrazne prekonalo papierový dojazd 450 km. Veľmi dobre obstál aj Hyundai Kona s reálnym dojazdom 556,2 km v porovnaní s papierovým dojazdom 484 km. V zimných testoch (nie všetky modely ich už absolvovali) dopadli elektromobily citeľne horšie.

Do karát im hrala nižšia diaľničná rýchlosť. Pri rýchlosti 130 km/h ich spotreba už prudko stúpa (vysoký aerodynamický odpor a vysoké otáčky elektromotora, pri ktorých už jeho účinnosť klesá). Skrátiť reálny dojazd dokážu aj prestávky (bez možnosti nabíjania), po ktorých treba auto a kabínu opätovne vyhriať, alebo vychladiť. Tak isto vodiči sa za normálnych okolností už nespoliehajú na to, že ďalšie kilometre absolvujú s nulovým dojazdom podľa údajov palubného počítača. Celkovo však elektromobily z testu vychádzajú lepšie, akoby sme čakali.

Pokračovať v čítaní