Autosuv.sk

Ostatné

Crash test ukázal, ako môže vek a hrdza vplývať na bezpečnosť auta

Množstvo najazdených kilometrov, vysoký vek a pokročilé štádium hrdzavenia je sprievodným znakom jazdených áut. Ako sa tieto skutočnosti prejavia na bezpečnosti, skúmala v nárazových testoch švédska organizácia Villaagarnas Riksforbund.
Crash test ukázal, ako môže vek a hrdza vplývať na bezpečnosť auta

Množstvo najazdených kilometrov, vysoký vek a pokročilé štádium hrdzavenia je sprievodným znakom jazdených áut. Ako sa tieto skutočnosti prejavia na bezpečnosti, skúmala v nárazových testoch švédska organizácia Villaagarnas Riksforbund.

Bezpečnosť áut v prípade nehody bola vždy citlivo vnímaná verejnosťou. Kým neexistovalo nezávislé testovanie, tak išlo o ťažko merateľný aspekt. Jednou z nezávislých inštitúcií, zameraných na crash testy, je Euro NCAP. Toto konzorcium vzniklo v roku 1996 a v roku 1998 sa stalo oficiálnou nezávislou medzinárodnou organizáciou, fungujúcou podľa belgických zákonov. Vplyv jej testov na automobilový priemysel je veľký. Keď v roku 1998 získal Rover 100 iba jednu z piatich možných hviezdičiek za ochranu dospelých pasažierov, tak jeho predaje okamžite prudko klesli a konštrukčne 18 rokov staré vozidlo rýchlo zmizlo z ponuky. Podobných prípadov by sme našli viac. Nezávislé organizácie, zamerané na testy bezpečnosti áut, navyše neustále sprísňujú štandardy. Napríklad Fiat Punto, ktoré sa bez zásadných zmien predáva od roku 2005, získalo podľa dnešných noriem ako prvé vozidlo v histórii nula hviezdičiek. Viac sa dočítate v nasledujúcom článku - KLIKNITE SEM!

Americká organizácia IIHS sprísnila testy aj iným spôsobom. Donedávna testovala náraz s malým prekrytím spredu iba na vodičovej strane. Ako sa ukázalo, niektoré automobilky spevnili vodičovu stranu, aby prešli nárazovým testom s dobrým hodnotením. Zavedenie rovnakého testu na strane spolujazdca však odhalilo, že konkrétne vozidlo malo horšie hodnotenie pri náraze zľava v porovnaní s nárazom sprava. Viac sa dočítate v nasledujúcom článku - KLIKNITE SEM!

Najnovšie sa o slovo hlási švédska organizácia Villaagarnas Riksforbund. V nárazových testoch skúmala, ako sa prejaví vek a pribúdajúca hrdza na bezpečnosti áut. Organizácia otestovala niekoľko vozidiel Volkswagen Golf z generácie, vyrábanej v rokoch 2004-2008 a modely Mazda 6 z rokov 2003-2008. Všetky testované vozidlá mali problém s hrdzou. Test bol vykonaný v britskom laboratóriu Thatcham presne podľa štandardov Euro NCAP z doby, keď boli testované vozidlá nové. Oba modely podstúpili nárazové testy spredu a zozadu. Dobre v teste obstál Golf, ktorý síce stratil jednu hviezdičku, keď spadol z piatich hviezdičiek na štyri, ale v bodovom vyjadrení stratil len jeden bod z pôvodne dosiahnutých 33 bodov, keď bolo auto nové (Nový Golf získal vo svojej dobe päť hviezdičiek veľmi tesne).

Horšie dopadla Mazda 6 s výraznejším zhoršením v oblasti bezpečnosti. Hlava testovacej figuríny sa v starom aute odrazila od airbagu do stĺpika medzi dverami. V konečnom účtovaní padla Mazda 6 tiež iba o jednu hviezdičku z pôvodného hodnotenia štyroch hviezdičiek na tri. Horšie to je pri porovnaní bodov. Nové auto malo 26, staré len 18. Preložené do ľudskej reči pri čelnom náraze bolo v tomto prípade riziko smrti o 20 % vyššie. Výsledky treba brať s rezervou. Každé jazdené auto je iné a veľa závisí od starostlivosti a toho, v akých podmienkach sa s ním jazdilo. Testy však potvrdili očakávané, vek vozidla môže mať zásadný vplyv na bezpečnosť posádky.

Zdroj: Wikipedia a Autoweek

Tagy

Pokračovať v čítaní