Autosuv.sk

Ostatné

Solárne auto Lightyear One dostane lacného súrodenca

Solárne auto Lightyear Two príde na trh o tri roky. Od modelu One bude menšie a vyše 5-násobne lacnejšie.
Solárne auto Lightyear One dostane lacného súrodenca Lightyear

O solárnom vozidle Lightyear One sme informovali už v apríli tohoto roku. Jeho výroba mala byť už v týchto dňoch rozbehnutá, ale nakoniec odštartuje až v druhej polovici roku 2022. Pripomeňmne si, že vyše 5 m dlhé vozidlo má na streche a kapote veľké solárne panely s plochou až 5 m2. O pohon sa stará štvorica elektromotorov v rohoch karosérie a energiu čerpajú z batérie s kapacitou 60 kWh.

Batériu možno nabiť klasicky zo siete a vozidlo na jedno nabitie prejde až 725 km podľa WLTP. Spotreba vozidla je podľa WLTP len 8,3 kWh/100 km. Za týmto dnes až neuveriteľným číslom je pomerne nízka hmotnosť 1 315 kg a špičková aerodynamika s koeficientom odporu vzduchu len 0,20.

Reálna spotreba bude nakoniec vyššia nielen pre tradičnú odchýlku WLTP cyklu od reality na cestách, ale aj preto, že auto počas testu jazdilo bez kúrenia/klimatizácie. Len pre lepšiu predstavu, akúkoľvek spotrebu pod 15 kWh/ 100 km považujeme v našich testoch za vynikajúcu a za "bežnú" považujeme hondotu z intervalu 18 kWh až 25 kWh.

Dôležitú úlohu v dojazde zohráva solárna strecha. Za ideálnych podmienok vie za hodinu, strávenom na slnku, predĺžiť dojazd o 12 km. V slnečných krajinách si tak budúci majitelia Lightyear One teoreticky vystačia so slnečnou energiou, ktorá dokáže pokryť ročnú spotrebu. Nutnosť nabíjať nastane len pri dlhých trasách. Solárne články na streche sú chránené bezpečnostným sklom. Spevnená solárna strecha podľa výrobcu spĺňa všetky prísne predpisy v automobilovom priemysle.

Lightyear One je pri 5,1 metrovej dĺžke pomerne veľkým autom. Aj keď má aerodynamický tvar, dovnútra sa má zmestiť 5 dospelých osôb a kufor má objem až 780 l, čím prekonáva napríklad Octaviu kombi a jej 640 l.

Po spustení sériovej výroby sa na cesty dostane limitovaný počet 946 kusov. Navýšenie výroby by asi nemalo pri cene 150 000 eur bez dane zmysel. Nejde pritom ani o luxusné auto, ani o výkonné auto. Zrýchlenie na 100 km/h mu trvá až 10 sekúnd.

Zaujímavejšie z pohľadu ceny bude druhé solárne auto s nie veľmi prekvapivým názvom Lightyear Two. Holandská spoločnosť prinesie menší model s menšou, účinnejšou a lacnejšou batériou. Cieľom je znížiť cenu na úroveň 30 000 eur a hlavne drasticky znížiť celkové náklady počas celej životnosti vozidla.

Výroba "dvojky" má podľa plánu odštartovať koncom roku 2024 a na európske cesty sa dostane začiatkom roka 2025. Lightyear už obdržalo aj prvú objednávku od spoločnosti LeasePlan na 5 000 modelov Lightyear Two.

Zdroj: Lightyear

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní