Autosuv.sk

Ostatné

Test: V Hyundai i30 sme zisťovali vplyv elektronickej spojky na ovládanie vozidla

Elektronický spôsob spojenia pedálov s ovládaným prvkom nie je v automobilovom priemysle novinkou. Elektronicky sa dnes môže ovládať plyn, spojka aj brzdy.
Test: V Hyundai i30 sme zisťovali vplyv elektronickej spojky na ovládanie vozidla

Hyundai spolu s Kiou predstavili inteligentnú manuálnu prevodovku v lete minulého roka. Postupne sa dostáva do nových modelov a jej hlavnou úlohou je umožniť plachtenie s vypnutým motorom aj pri vozidlách s manuálnou prevodovkou. Konštruktéri preto prišli s elektronicky prepojenou spojkou so spojkovým pedálom. Elektronicky ovládaná spojka sa totiž pred vypnutím motora automaticky rozpojí. Vozidlo tak môže teoreticky plachtiť s vypnutým motorom až do rýchlosti 125 km/h. 

Foto: Kia

Nová inteligentná manuálna prevodovka je určená pre modely so 48 V mild hybridnou technikou. V praxi to funguje nasledovne. Ak šofér uvoľni akcelerátor, auto začne plachtiť. Ak bol zaradený prevodový stupeň, tak dôjde najskôr k rozpojeniu spojky a následnému vypnutiu motora. Ak šofér zatlačí akcelerátor, prípadne stlačí spojkový pedál pre zmenu prevodového stupňa, tak štartér-generátor naštartuje motor a na krátky moment nechá rozpojenú spojku. Mild hybridný systém tento moment využije na okamžitú úpravu otáčok motora, aby sedeli s rýchlosťou vozidla a zaradeným stupňom. Ak počas plachtenia so zaradeným stupňom klesne rýchlosť vozidla pod určitú hranicu, tak dôjde k naštartovaniu motora, aby sa neskôr netrápil v príliš nízkych otáčkach. Toľko teória.

Plachtenie znižuje spotrebu

V praxi sme si fungovanie novej prevodovky vyskúšali v modeli i30 Fastback. V prvej fáze nás zaujímalo plachtenie, v druhej sme sa zamerali, či sa s príchodom elektronickej spojky niečo zmenilo z pohľadu ovládania auta. Plachtenie s vypnutým motorom a šetrenie paliva funguje len v Eco režime. Na úsporu paliva sme sa pozreli na pravidelnej ceste do roboty.

Raňajšiu cestu do práce bez státia v dopravnej zápche, ale v kolóne áut prakticky bez možnosti predbiehania sme absolvovali najskôr na staršom kombi (pred faceliftom) s motorom 1,4 T-GDi s výkonom 103 kW a so staršou manuálnou prevodovkou. Cesta sa skončila v uliciach Bratislavy a výsledkom bola spotreba 5,9 l. Rovnakú trasu na výkonnejšom fastbacku (118 kW) s motorom 1,5 T-GDi sme zvládli so spotrebou 5,5 l. Naschvál sme zvolili práve túto trasu, lebo práve tu sa môže ukázať prínos mikrohybridu s novou prevodovkou. Rozdiel 0,4 l nie je obrovský, ale vzhľadom na veľký tlak na zníženie emisií ani zanedbateľný. 

Ilustračné foto (zdroj: Kia)

Po prepnutí do športového režimu už plachtenie nefunguje. Auto však ukazuje svoju inú prednosť a spolu s lepšími reakciami na plyn prichádza na scénu aj automatický medziplyn. V ľudskej reči - elektronika pri zmene prevodového stupňa automaticky upravuje otáčky motora. Funguje to s maximálnou presnosťou. Po podradení v momente vyletia otáčky motora vyššie ešte pred odľahčením spojkového pedála. Ak aj prudko pustíte spojku, autom ani trochu nešklbne. Aj vďaka tomu je radenie prevodových stupňov veľmi plynulé. 

Elektronicky sa môže ovládať plyn, spojka aj brzdy

Nový spôsob spojenia pedálov s ovládaným prvkom nie je v automobilovom priemysle novinkou. V minulosti sme vymenili mechanický plyn za elektronické ovládanie. Elektrické spojenie sa pomaly udomácňuje aj medzi brzdami a brzdovým pedálom. Jedným z áut, ktoré toto riešenie využíva, je Alfa Romeo Giulia. Konštruktéri síce zachovali riešenie s brzdovou kvapalinou a vyvinutím hydraulického tlaku. Spojenie medzi pedálom a riadiacou jednotkou je však zabezpečené by wire (elektronicky). 

V minulosti bola výmena mechanického plynu za elektronický z pohľadu vodiča citeľná. Automobilky môžu vďaka elektronike lepšie kontrolovať emisie, a preto sú reakcie motora výrazne pomalšie. Aj preto sa mohlo niektorým v minulosti (vrátane autora) stať, že po presadnutí do modernejšieho auta motor pri pokuse o rýchlejšie pohnutie zdochol.

Staršie vozidlá s mechanickým plynom zareagovali na jeho stlačenie ihneď. Novšie s elektronickým mnohokrát s krátkym zdržaním. Ak ste spojku pustili rýchlejšie, ako stihli otáčky motora dostatočne stúpnuť, výsledkom bolo poskočenie auta a nutnosť opätovne naštartovať motor. Časom sme si zvykli a možno aj výrobcovia vyladili reakcie motora. Rozdiel v technike bolo cítiť aj pri zrýchľovaní. Mechanický plyn bolo treba stláčať s rozvahou, dávkovať, inak sme mohli motor "pridusiť" a nedosiahli sme ideálnu akceleráciu. S príchodom elektronického plynu tento problém odpadol a dnes pre dosiahnutie ideálneho výsledku môžete jednoducho "hodiť tehlu na pedál".

Radenie je plynulejšie

V prípade novej elektronickej spojky Hyundai s Kiou deklarovali, že z pohľadu vodiča sa nič nezmení. Po prvých kilometroch s tým musíme súhlasiť. Rozdiely sú minimálne. Radenie je najmä kvôli automatickým medziplynom plynulejšie aj pod rukami a nohami začiatočníka. Vozidlo a spojka aj vďaka tomu menej trpí. Na klzkom povrchu sa nám subjektívne o chlp ťažšie hľadal bod záberu spojky, ale to mohlo byť spôsobené práve príliš vyšmýkaným povrchom. 

Obrázky

Pokračovať v čítaní