Autosuv.sk

Ostatné

Toyote horelo auto na tekutý vodík a nestihlo prvé preteky

Japonský výrobca vysvetlil príčiny požiaru a tekutý vodík považuje za bezpečné palivo. Zároveň sme dostali vysvetlenie, prečo vodíku verí a vidí v ňom budúcnosť.
Toyote horelo auto na tekutý vodík a nestihlo prvé preteky

O tom, že Toyota vyvíja a testuje autá so spaľovacím motorom na vodík sme už informovali viackrát. Naposledy prišla Toyota s informáciou, že plynný vodík, vymení za tekutý a rieši problém, ako udržať ultranízku teplotu -253 °C počas tankovania a skladovania - viac si prečítajte TU!

Toyote sa nepodarilo s novým vozidlom zúčastniť na otváracích pretekoch sezóny Super Taikyu 18. marca. Prvýkrát v histórii sa vozidlo so spaľovacím motorom na tekutý vodík zúčastní pretekov v máji na 24 hodinovom vytrvalostnom podujatí vo Fuji.

Dôvodom vynechania prvého kola bol požiar vozidla počas testov 8. marca. Toyota k tomuto incidentu zverejnila viacero informácií. Príčinou požiaru bol uvoľnený spoj vo vodíkovom potrubí v blízkosti motora. Uniknutý vodík sa zapálil a následne sa chytili okolité plasty.

Vodík už ďalej nehorel, keďže bezpečnostný systém zafungoval a vypol prísun vodíka za menej ako 0,1 s. Poškodenie spoja na potrubí spôsobili vibrácie od motora pri akcelerácii a brzdení. Inžinieri teraz zmenia spoj a izolujú ho od horúceho okolia.

Počuť, že auto poháňané vodíkom začalo horieť, môže niektorých viesť k domnienke, že vodík je nebezpečný alebo že došlo k výbuchu. Tento mýtus vyvracia prezident GAZOO Racing Company, Tomoya Takahashi.

"Dodajte iskru a benzín bude horieť v akomkoľvek prostredí. Na druhej strane vodík sa vznieti len pri určitých koncentráciách a teplotách. Konkrétne potrebuje 4% koncentráciu vo vzduchu a teplotu aspoň 550 ℃ - to znamená, že vodík sa za žiadnych iných podmienok nezapáli," vysvetlil Takahashi.

Pripomíname, že hlavnou výhodou spaľovania vodíka v motore sú takmer nulové emisie CO2. Vznikajú len minimálne, keď dôjde k spáleniu motorového oleja. Niekto môže nad snahou Toyoty nesúhlasne kývnuť hlavou a poukázať na cenu vodíka a ďalšie nevýhody. Pre nich má odpoveď prezident Kawasaki Heavy Industries, Yasuhiko Hashimoto (Kawasaki sa na vývoji podieľa spolu s Toyotou).

Hashimoto použil pri vysvetlení dôvodov vývoja ako príklad LNG, teda skvapalnený zemný plyn.

Prezident Kawasaki Heavy Industries, Yasuhiko Hashimoto

"Všetci pravdepodobne považujete LNG za každodenný zdroj energie. A napriek tomu, keď som v roku 1981 nastúpil do Kawasaki a postavili sme prvý japonský LNG tanker, reakcia bola: „Čo s tým urobíte? Prečo sa obťažovať skvapalňovaním plynu pre dopravu? Kto bude používať niečo také drahé?"

Napriek tomu sa LNG stal nenahraditeľným v úsilí o zvýšenie svetových energetických možností. Vodík je veľmi podobný zemnému plynu, takže všetko, čo beží na zemný plyn, sa dá ľahko prerobiť na vodík. Dá sa premeniť aj na elektrinu. Môžeme tiež preskúmať nové možnosti ako náhradu za benzín. Vzhľadom na jeho vynikajúcu horľavosť si myslím, že vodík je veľkým prísľubom pre použitie v motoroch. Veríme, že ide po rovnakej trajektórii, po akej sa uberal LNG," vysvetlil Hashimoto.

 

Tagy

Pokračovať v čítaní