Autosuv.sk

Technik

Kedy je preplach motora potrebný? Na čo si dať pozor

Otázkou je, kedy je preplachovanie motora skutočne dôležité a kedy sa jedná len o zbytočný krok, ktorý pocíti nanajvýš vaša peňaženka.
Kedy je preplach motora potrebný? Na čo si dať pozor Unsplah-ilustračné foto

Na trhu sa objavuje čoraz viac rôznych aditív a prísad, ktoré by mali svojou účinnosťou prispievať k zvýšeniu životnosti pohonnej jednotky vášho vozidla. Každý z týchto prípravkov má však jasne dané pravidlá, v akom prípade a akým spôsobom ho použiť. Tému tých najpoužívanejších – a teda aditív do paliva už máme za sebou a prichádza čas pozrieť sa na prípravky prečisťujúce vnútornú olejovú sústavu. Kedy je potrebné ich používať, ako ich správne aplikovať a kedy môže byť ich použitie pre váš motor nebezpečné?

O účinnosti tohto druhu prípravkov dlho polemizovať netreba. Pokiaľ by svoju funkciu neplnili, väčšina motoristov by ich už dávno zavrhla. Navyše množstvo pozitívnych výsledkov zaznamenali aj domáci majstri, ktorí sa rozhodli výrobky vyskúšať na vlastných motorových zariadeniach. Otázkou teda zostáva, kedy je preplachovanie motora skutočne dôležité a kedy sa jedná len o zbytočný krok, ktorý pocíti nanajvýš vaša peňaženka.

Rovnako ako v každom odvetví okolo nás aj pokrok technologických postupov výroby motorových olejov je obrovský. Dnes už praktický každý olej obsahuje množstvo účinných látok, ktoré zabraňujú tvorbe jeho pripálenín či usadenín. Dôležité je však podotknúť, že toto platí, samozrejme, pri správnom dodržiavaní intervalu výmeny a tiež správnej starostlivosti o motor. Prakticky to znamená, že keď bez výmeny oleja najazdíte 50 000 kilometrov, nemôžete naň hádzať vinu za vzniknuté problémy.

U nás je zvykom obzerať sa aj po jazdených vozidlách za výhodnú cenu, avšak bez záznamov servisnej histórie. V prípade takejto kúpy by mal nasledovať okamžitý preventívny servis, zahŕňajúci výmenu ako všetkých filtrov, tak aj motorového oleja – v tomto prípade ideálne s preplachom motora.

Postup

Obsah fľašky je potrebné naliať do starého motorového oleja ešte pred jeho vypustením. Tento olej by mal byť ideálne zohriaty na prevádzkovú teplotu. Následne sa odporúča pre dostatočné uvoľnenie väčšiny vnútorných usadenín nechať motor naštartovaný na voľnobežných až stredných otáčkach približne 10 až 15 minút. Potom starý olej vypustíme, a čo je najdôležitejšie, pred nalievaním nového oleja vymeníme aj olejový filter. V prípade, že sa tak nestane, dôjde k okamžitému znečisteniu nového oleja nečistotami zo starého filtra.

Prevencia

Kľúčom k správnej a účinnej funkcii obehového mazacieho systému motora je už spomenutá pravidelná výmena oleja a filtra. Netreba zabúdať na to, že olej a jeho účinky časom degradujú, čo spôsobuje nielen zvýšenú teplotu motora jeho nedostatočným mazaním a chladením, ale tiež postupné upchávanie mazacích kanálikov motora a zvýšené opotrebovávanie väčšiny pohyblivých častí.

Možné riziká

Pri správnom dodržaní postupov, uvádzaných výrobcom, sú negatívne vplyvy takmer vylúčené. Horšie je to už s rôznymi internetovými odborníkmi, ktorých rady nie sú úplne na mieste. Neraz sme sa dočítali, že účinnejším postupom pre vyčistenie motora od usadenín je prvotné vypustenie motorového oleja a následná aplikácia preplachovej kvapaliny s naštartovaním bez oleja. Je to síce výborný recept, no maximálne pre jeho urýchlené poškodenie a nie vyčistenie.

Článok vznikol v spolupráci s Gafa Auto.

Pokračovať v čítaní