Autosuv

Technik

Rekuperovať alebo plachtiť? Dilemu riešil aj Volkswagen

Dojazd elektromobilov nie je len o batériách. Výrazne ho ovplyvňuje štýl jazdy a schopnosť vyhodnotiť, kedy rekuperovať, a kedy plachtiť.
Rekuperovať alebo plachtiť? Dilemu riešil aj Volkswagen

Už mnohokrát sme sa zúčastnili debát o tom, kedy sa oplatí pri spomaľovaní nechať zaradený prevodový stupeň, a kedy sa oplatí plachtiť. Správna odpoveď záleží od situácie. Napríklad pri klesaní z horského priechodu a nutnosti často brzdiť do zákrut je ideálne mať zaradený prevodový stupeň. Spotreba je v tom prípade nižšia a šofér šetrí brzdy. Na zvlnených cestách sa zas niekedy oplatí plachtiť. Vozidlo si dole kopcom s vyradenou rýchlosťou drží rýchlosť a netreba ho zbytočne brzdiť motorom.

Závisí od situácie

Dôležitá je táto otázka aj v prípade elektromobilov, aj keď tu je mierne pozmenená: Rekuperovať alebo plachtiť? V tlačovej správe sa touto dilemou zaoberá Volkswagen, ktorý ju riešil pri svojich nových elektromobiloch ID.3 a ID.4. Niektoré elektromobily po uvoľnení akcelerátora vždy rekuperujú, a tým výraznejšie spomaľujú. Volkswagen touto cestou nešiel, keďže aj tu správna odpoveď závisí od situácie. Ak šofér odľahčí akcelerátor, tak jeho vozidlá štandardne plachtia. Rekuperovať začnú až po zatlačení na brzdový pedál. Spomalenie do približne 0,25 g sa deje výlučne v spojení s rekuperáciou. Až pri výraznejšom spomaľovaní do procesu zasiahnu brzdy. Prechod medzi rekuperáciou a nástupom brzdovej sústavy podľa Volkswagenu šofér vôbec nepocíti. Po teste modelu ID.3 musíme dať nemeckej značke v tomto smere zapravdu. Pre zobrazenie testu KLIKNITE SEM!

Berie do úvahy navigáciu

Elektromotor, slúžiaci na rekuperáciu, je spojený so zadnými kolesami. Systém pri tomto procese neustále dohliada, aby mali kolesá dostatočnú priľnavosť a nedošlo k ich zablokovaniu. V predchádzajúcich riadkoch sme opísali základný spôsob rozhodovania medzi rekuperáciou a plachtením. Systém má však aj nadstavbu a pri rozhodovaní berie do úvahy údaje z navigácie a sleduje premávku pred sebou. Už pred vjazdom do obce, alebo úseku so zníženou rýchlosťou systém šoféra upozorní, aby odľahčil akcelerátor. Systém následne vyhodnotí, či auto doplachtí do obce, alebo je potrebné výraznejšie spomalenie a rekuperácia. Rovnaké riešenie používajú už dlhšie aj ostatné automobilky, a nielen v prípade elektromobilov. My sme ho prvýkrát zaznamenali už pred rokmi v BMW.

Prispôsobí sa vozidlu vpredu

Sledovanie premávky vpredu zmení aj začiatočníka, či nesústredeného šoféra na plynule jazdiaceho vodiča, ktorý predvída situáciu. Podobné systémy sme si už vyskúšali v plug in hybridnom Mercedese GLA 250e a elektromobile Hyundai Kona. Ak je pred autom pomalšie vozidlo a súčasne je odľahčený plynový pedál, tak mu elektromobil automaticky prispôsobí rýchlosť. Pritom rekuperuje energiu a nástup brzdnej sily je plynulý. Nesústredený šofér by v takomto prípade začal brzdiť neskôr, a tým pádom intenzívnejšie. Výsledkom by bol menší komfort posádky, aj prípadné zbytočné straty, ak by k výraznejšiemu spomaleniu museli prispieť okrem rekuperácie aj brzdy. 

Pokračovať v čítaní