Autosuv.sk

Testy SUV

Test Citroen C4: Elektrický lepšie jazdí, naftový je voľbou rozumu

Elektromobil mieri stále len na úzku skupinu záujemcov, jazdí však výborne. Naftová verzia poteší hlavne nízkou spotrebou.
Test Citroen C4: Elektrický lepšie jazdí, naftový je voľbou rozumu

Nový Citroen C4 sme mohli prvýkrát vidieť ešte minulý rok pred letom. V porovnaní s predchodcom sa zmenil na nepoznanie. Francúzi stavili na istotu a posunuli ho do kategórie crossoverov a zároveň mu dopriali nádych kupé. S takýmto typom karosérie sa pri momentálnych trendoch prakticky nedá stupiť vedľa. Potvrdili nám to aj naše skúsenosti v rámci testu. Zrazu sa o francúzsky model zaujímalo citeľne viac ľudí, nevynímajúc mladšie generácie.

Športovejší vzhľad crossoveru privolával otázky o motorizácii a výkone. Nuž, Citroen C4 trochu klame telom a kombinuje v sebe rôzne svety. "Oblieka sa" výstredne, športovo, ale pritom nemá divokú povahu. V prvej časti testu sme vyskúšali naftovú verziu a venujeme sa jej aj vo videu, v druhej časti nám ukázal Citroen aj svoju "elektrickú tvár".

Sesterské značky Peugeot a Citroen prichádzajú s modelmi, ktoré sa veľkostne dopĺňajú. Citroen C4 tak zapadá niekde medzi Peugeot 2008 a 3008. Rázvorom náprav dokonca na model 3008 stráca iba minimálne, má však kratšie previsy a celkovou dĺžkou má bližšie k menšiemu Peugeotu. K dizajnu sa Citroen postavil tradične po svojom a chce sa odlíšiť. Z praktickej stránky mu to potom uberá na priestore vzadu, nižšie postavy s tým však nebudú mať problém.

Interiér je v porovnaní so zovňajškom trochu fádnejší. Oživiť ho možno farebnejšími materiálmi, ako v prípade testovanej elektrickej verzie s modrými doplnkami. Digitálny prístrojový panel je menší a jednoduchší. Vo vnútri musíme oceniť množstvo odkladacích priestorov a samostatný panel s fyzickými tlačidlami pre ovládanie klimatizácie. 

Ako sme už naznačili v úvode, Citroen sa na niečo iné tvári a niečo iné ponúka. Naftová motorizácia 1,5 l BlueHDi je primárne určená pre pokojnú jazdu. Výkon 96 kW postačuje na predbiehanie, ale športový zážitok tu netreba hľadať. Hlavnou výhodou naftového štvorvalca je s výnimkou krátkych jázd spotreba. Na diaľnici sa uspokojí s 5,5 l, mimo nej štandardne so 4,7 l aj s predbiehaním. Pri troche snahy sme sa mimo mesta bez problémov dostali aj k o liter nižšej hodnote.

Podvozok posádku hýčka, asi takto si to predstavujeme v detskej kolíske. Na druhej strane sa nám mierne zavlnenie karosérie zdalo mnohokrát zbytočné, akoby nám podvozok chcel len oznámiť, že cesta nebola dokonale hladká. O 150 kg ťažšia elektrická verzia nás na menej kvalitnú cestu hojdaním tak vehementne neupozorňovala. Podvozok je vyslovene mäkký iba v prvom momente, ak prídu napríklad výraznejšie vlny, tak ostáva auto stabilné, spolu s tým sa pomaly vytratí aj dojem komfortu.

Elektrika mu pristane

Kto si počas týždňa sadol do elektrickej aj naftovej verzie (platilo to rovnako pre skúsenejších aj menej skúsených šoférov), konštatoval, že elektrický model sa šoféruje lepšie. Nehovoríme teraz o jazde niekde na limite schopností, ale o štandardnom režime pri rôznych situáciách, ktoré nás bežne na ceste postretnú.

Rozdiel sa zrejme skrýva za tradične silnou stránkou elektromobilov - reakcie vozidla na plynový pedál a presné dávkovanie akcelerácie. Prejaví sa to pri potrebe prudšieho výjazdu na hlavnú cestu, predbiehaní a ďalších manévroch. Auto s väčšou precíznosťou a promptne poslúcha šoférovu pravú nohu. S výkonom 100 kW je elektromobil porovnateľný s naftovou verziou (96 kW), ale spoza volantu je tento rozdiel subjektívne väčší.

Jediným mínusom pri šoférovaní bol chod brzdového pedála. V prvej fáze pri rekuperácii dával o chlp vyšší odpor. V momente, keď sa do práce zapojili brzdy, tak sa pod tlakom nohy zrazu prepadol a brzdenie sa zintenzívnilo. Podvozok elektrickej verzie sa nám pozdával viac. Menej hojdal a pri nízkom ťažisku zvládal v zákrutách slušné tempo. Vykrajovanie zákrut bolo subjektívne o niečo presnejšie.

Dojazd a spotreba

Rovnakú motorizáciu sme si už skôr vyskúšali na elektrickom Peugeote e-208. Menšie a ľahšie auto obstálo vtedy v teste so spotrebou 22,3 kWh a s reálnym dojazdom na úrovni 200 km (mimo diaľnic). Väčší Citroen C4 bol na tom teraz lepšie, rozhodujúcim faktorom hrajúcim v jeho prospech, bola vyššia vonkajšia teplota.

V tomto prípade sme neboli výrazne vzdialení od papierovej spotreby (WLTP) 18,3 kWh. V teste sme sa dostali na úroveň 19,8 kWh, ale mimo mesta sme sa vedeli dostať aj na 16,3 kWh. Ako pri väčšine elektromobilov aj tu končí sranda na diaľnici. Nejde tak ani o spotrebu, ale o dojazd. Ak chcete prejsť 250 km len s jedným 20-minútovým dobíjaním, treba znížiť tempo na 110 km/h.

Pred jazdou si treba dobre premyslieť, či chcete rýchlejšie tempo s viacerými dobíjaniami, alebo pomalšie s menším počtom dobíjaní. Brať do úvahy treba aj stav nabitia batérie v momente príchodu na nabíjaciu stanicu. Za 20 minút jej môžete podľa našej skúsenosti dodať 20 kWh energie, alebo len 4 kWh. Tradične je zlomovým bodom nabitie na 80 %, nad touto hranicou rýchlosť nabíjania prudko klesá.

Nafta alebo elektrika?

Pre väčšinu motoristov dnes nie je otázkou, či si kúpiť naftovú alebo elektrickú verziu. Dovolíme si tvrdiť, že by v tomto prípade jasne prevážila nafta. Otázkou je, za akých špecifických podmienok by sme si vybrali elektrickú verziu? Pri pohľade do cenníka sa k sebe jednotlivé motorizácie cenou najviac približujú vo vyšších stupňoch výbavy "Feel Pack" a "Shine". Rozdiel ceny testovaných verzií v tom prípade klesne na 8 000 eur.

Aby nám teda elektrika dávala zmysel, vyberáme si vyššiu výbavu, nutnou podmienkou je dotácia od štátu na kúpu elektromobilu, vítaným plusom je existujúce domáce nabíjanie z wallboxu a v neposlednom rade je dôležitý spôsob využitia auta. Ideálom je pravidelný denný nájazd 150 km pri vybavovaní firemných, či rodinných záležitostí a dostupná alternatíva na občasné zvládnutie dlhších vzdialeností.

Značka a model Citroen C4 Citroen e-C4
Motor naftový štvorvalec 1,5 l BlueHDi Synchrónny motor s permanentným magnetom
Pohon pohon predných kolies pohon predných kolies
Prevodovka/počet stupňov automat/8  
Celkový výkon kW(k) 96(131)/5 500 100(136)
Krútiaci moment Nm 300/1 750 230
Spotreba v teste   l a kWh 5,2 19,8
Dojazd v teste km - 230
Zrýchlenie z 0-100 km/h s 9,5 9,4
Cena od/verzia/testovaný model eur 14 990/21 490/28 190 28 990/31 990/33 440

Obrázky

Tagy

Pokračovať v čítaní