
O spaľovacích motoroch Toyoty na vodík píšeme pomerne pravidelne už niekoľko rokov. Takmer bezemisný spaľovací motor (z pohľadu CO2) je nádejou pre mnohých nadšencov, ako udržať spaľovací motor pri živote.
Toyota vyvíja a testuje vodíkové autá v pretekárskom prostredí, kde sa pravidelne zúčastnuje 24 hodinových pretekov. Výzvou nie je samotný motor, ktorý sa od bežného beznínového motora líši len upraveným vstrekovaním paliva. Výzvou je všetko okolo od prepravy, skladovania a tankovania vodíka.
Po úvodných sezonách a jazde na plynný vodík postúpila Toyota na vyššiu úroveň a na vytrvalostné preteky v sézone 2023 nastúpila s vozidlom na kvapalný vodík. Nevyhla sa problémom a prvé kolo zo série 24 hodinových pretekov musela vynechať pre požiar počas testov.
Potenciál vodíkových motorov potvrdila aj vo svete rely, keď vozidlo GR Yaris H2 dokončilo ukážkové jazdy na Ypres rely, jednom z kôl svetového šampionátu v rely FIA. Teraz nám Toyota ukazuje, ako bude vyzerať ďalší krok prostredníctvom novej štúdie GR LH2 Racing Concept na kvapalný vodík.
Zatiaľ ide len o štúdiu, ktorú Toyota predvedie v rámci 24 hodín Le Mans. Prototyp vychádza z vozidla GR010 HYBRID Hypercar, ktoré sa aktuálne zúčastňuje na svetovom šampionáte vytrvalostných súťaží FIA. Prostredníctvom budúceho testovania na okruhu prispeje GR LH2 Racing Concept k ďalšiemu vývoju vodíkovej technológie a infraštruktúry od Toyoty, a tak podporí budovanie väzieb zameraných na rozširovanie možností vodíka.
Bližšie podorobnosti o novom prototype nepoznáme. Toyota prezradila len to, že okrem vodíkového motora sa vozidlo spolieha aj na hybridný systém. Nové vodíkové vozidlá by sa mohli dostať na slávne preteky v roku 2028, FIA už aktuálne schválila aj nové pravidlá pre skladovanie kvapalného vodíka.