
Elektrické BMW iX sme spoznali v priebehu roku 2021 a približne v polovici roku 2022 ponuku rozšírila aj vrcholná verzia iX M60. V tom čase išlo o najvýkonnejší elektromobil značky BMW. To je už dnes minulosťou, model iX prešiel modernizáciou a verzia s označením M60 sa už nepredáva. Priamym nástupcom je iX M70.
K zmene označenia došlo kvôli navýšeniu výkonu vozidla a stalo sa tak aj v prípade ďalších variantov iX 40, iX 50, ktoré sú po novom nazvané iX 45 a iX 60. My sme podrobili testu najsilnejší model iX M70 a hneď na úvod môžeme prezradiť, že bavorskej automobilke sa podarilo mimoriadne precízne skrotiť 659 koní (485 kW). Model iX M70 viacerými parametrami tvrdo konkuruje športovým autám, ale spoza volantu je to v prvom rade civilné a ľahko ovládateľné vozidlo.
Vynovený dizajn
Spredu spoznáme modernizovaný model vďaka dvom vertikálnym pásom denného svietenia v oboch predných svetlometoch. Zmenil sa vzor v prednej maske, ktorý sa navyše líši aj v závislosti od výbavy a verzie. "Naše BMW" malo príplatkovú podsvietenú mriežku chladiča Iconic Glow.
Nárazník má teraz väčšiu plochu lakovanú vo farbe karosérie a to isté môžeme povedať aj o zadnom nárazníku. Oba majú vďaka tomu jednoliaty vzhľad. Model M70 je navyše štandardne dodávaný s dizajnovými prvkami balíka M Sport a balíka M Sport Pro vrátane špecifickej prednej masky s logom M, čiernych krytov vonkajších spätných zrkadiel a 22-palcových M diskov kolies z ľahkej zliatiny. Testované vozidlo bolo nalakované jedným z nových odtieňov - konkrétne sivým lakom Individual Frozen Deep Grey.
V interiéri sa nič zásadnejšie neudialo. Palubná doska je čistá, takmer bez klasických tlačidiel. Na nej je položená široká obrazovka, skladajúca sa z dvoch displejov. V prednej časti pod čelným sklom je malý "schodík" - čierna časť palubnej dosky bez funkčného významu. V minulosti sme tomuto detailu nevenovali žiadnu pozornosť, teraz v ňom "vidíme budúcnosť". Takto nejako bude totiž v budúcnosti vyzerať palubná doska novej generácie modelov Neue Klasse.
Na tomto mieste v budúcnosti nebude fyzický schodík, ale BMW Panoramic Vision, teda nová technológia, ktorá premení spodnú časť čelného skla na projekčnú plochu, tiahnúcu sa cez celú jeho šírku. Pôjde o doplnok k novému 3D head up displeju.
Posed v modeli iX je ako v typickom SUV vyšší. Vyhovovať by mal väčšine, výnimkou by mohli byť iba milovníci ultra nízkeho športového posedu. Po prevzatí vozidla sme zamierili na diaľnicu, kde sme sa pozreli aj na prácu asistenčných systémov. Systémy BMW boli v minulosti opatrné, zásahy do riadenia boli až príliš jemné a pánom situácie bol vodič. Doslova tak nútili šoféra, aby sa na ne nespoliehal.
V porovnaní so situáciou spred pár rokov je dnes už BMW asertívnejšie. Šofér cíti vo volante občasné zásahy do riadenia, ale všetko ostáva v rozumnej miere. Pri snahe pretlačiť systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu nie je nutné vyvinúť výraznejšiu silu. Navyše jemné zásahy do riadenia nie sú ani časté, a tak frustrácia vodiča nestúpa na úroveň, pri ktorej hľadá tlačidlo deaktivácie asistenčných systémov. BMW je síce po rokoch v tomto smere o niečo odvážnejšie, ale stále konzervatívne, čo je nám sympatické.
Spotreba a dojazd
Elektrické vozidlo je tradične úsporné v meste. Kombinácia svižnej jazdy s častým predbiehaním a následné posúvanie sa v kolóne zdvihlo spotrebu 2,7 t vážiaceho mastodonta na 23,9 kWh. Najvýkonnejšia verzia BMW iX nakoniec spotrebovala v našom teste v priemere 24,7 kWh. Dôvodom bol najväčší nepriateľ elektromobilu - ďiaľnica, kde sa spotreba šplhala k číslu 25 kWh. Svojím dielom prispeli aj časté krátke a rýchlejšie jazdy.
Dobrou správou je, že pri tempe 130 až 140 km/h dokáže iX M70 prejsť na jedno nabitie vzdialenosť 400 km. Podľa našich meraní a odhadov to môže byť v závislosti od situácie až 430 km. To už sa blížime k číslu, ktoré umožní prejsť diaľnicou trasu z Bratislavy takmer až do Košíc, keby hypoteticky taká diaľnica na Slovensku existovala (Možno sa dočkáme v roku 2010 - sarcasm mode off).
Civilizovaný výkon
S výkonom 485 kW nepatrí BMW iX M70 niekde do kúta a krútiaci moment 1 015 Nm robí z 2,7-tonového vozidla ľahkú hračku. Na začiatok treba povedať, že maximálny výkon 485 kW je dostupný len na asi 10 sekúnd. Na prvý pohľad sa to môže zdať málo, ale treba si uvedomiť, že vozidlo dosiahne rýchlosť 100 km/h už v priebehu 3,8 s a za zvyšný čas sa priblíži k tempu, za ktoré sa nehanbíte ani na nemeckej diaľnici.
Ak nie je dostupný maximálny výkon, musí sa posádka uspokojiť s číslom 425 kW. Aj s touto hodnotou je iX mimoriadne agilným autom. Zažili sme už veľa športových áut, ktoré sa nám zdali aj pri nižšom čísle prehnane výkonné v bežnej premávke. Krátke dvoj až trojsekundové zrýchlenie s nutnosťou následného brzdenie z dôvodu hustej premávky neprinesie zážitok zo športovej jazdy, aj keby pod kapotou "ručal" objemný vysokootáčkový motor.
Pohľadom cez túto optiku má zbytočne vysoký výkon aj BMW iX M70, ale prax nás presvedčila o opaku. Aj keď je v názve vozidla písmeno "M" sľubujúce športový zážitok, tak bolo iX v prvom rade perfektne civilné auto. Možno rýchle, ale civilné.
Vôbec nás neprovokovalo a nelákalo hľadať jeho limity. Neprinášalo adrenalín z kopancov po dupnutí na pedál v zákrute ani neprešmykovalo kolesá. Celý pohon pracuje veľmi plynulo s ohľadom na komfort. Zrýchlenie zatlačí posádku do sedadiel, zákruty zvláda vo vysokom tempe, ale bez spotených rúk a adrenalínu zo športovej jazdy.
Po síce rýchlej, ale príjemnej jazde vystúpi šofér z modelu iX oddýchnutý - práve toto môžeme nazvať "X faktorom", za ktorý si BMW neváha vypýtať v prípade testovaného vozidla 145 344 eur.
K ľahkému ovládaniu vozidla prispieva aj natáčanie kolies zadnej nápravy. Krotenie 2,7-tonového vozidla je tak výrazne jednoduchšie, minimálne na suchu. Náročnejšie to pravdepodobne bude na mokrej ceste horského priechodu s pomalými zavretými zákrutami, ale takúto kombináciu sme počas slnečného týždňového testu nezažili.